
Eind mei start VeenIX met de voorbereidende werkzaamheden voor de sloop van het oude en bouw van het nieuwe viaduct over de Beneluxbaan. In verschillende stappen worden oude delen gesloopt en nieuwe delen gebouwd. Vanaf 5 juni wordt de wegindeling onder het viaduct aangepast, van vrijdag 16 juni tot maandag 19 juni zijn de Beneluxbaan en de Ouverture afgesloten, ook rijdt tramlijn 25 dit weekend niet.
Voordat VeenIX kan starten met de sloop van het oude en bouw van het nieuwe zuidelijke dek, moet de wegindeling onder het viaduct aangepast worden zodat er genoeg werkruimte is bij de landhoofden (overgang tussen de grond en het brugdek) en steunpunten.
Vanaf 5 juni: nieuwe wegindeling Ouverture en Beneluxbaan
Vanaf maandag 5 juni is de wegindeling onder het viaduct als volgt:
16 tot 19 juni: Beneluxbaan en Ouverture dicht
Van vrijdag 16 juni 21.00 uur tot maandag 19 juni 5.30 uur zijn de Beneluxbaan en de Ouverture afgesloten voor al het verkeer. De Keerpuntweg is wel beschikbaar. VeenIX hijst dit weekend de liggers (balken van het brugdek) aan de zuidzijde van het viaduct uit. Om de veiligheid voor het verkeer en de medewerkers van VeenIX te waarborgen, zijn de wegen onder het viaduct afgesloten. Gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Burgemeester Boersweg en de Keizer Karelweg.
Zaterdag 17 en zondag 18 juni: tramlijn 25 buiten dienst
Op zaterdag 17 en zondag 18 juni is tramlijn 25 buiten dienst. Reizigers kunnen gebruiken van bussen of vervangende tram(lijnen). Actuele reisinformatie kunt u vinden op www.gvb.nl
Waarom werken we in de nacht of het weekend?
Tijdens het maken van de planning, wordt altijd een afweging gemaakt tussen veiligheid, omgevings- en verkeershinder. Om werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren, moeten we de weg, en in dit geval ook de trambaan, soms afsluiten. Om het verkeer overdag zoveel mogelijk te laten doorstromen, mag dit alleen in de nacht of het weekend. Helaas kunnen we niet altijd voorkomen dat de omgeving geluidhinder ondervindt.
Doorkijk
Na 19 juni, als de liggers uitgehesen zijn, bouwen we de nieuwe landhoofden en tussensteunpunten. Om de werkzaamheden veilig uit te voeren, is er op de Beneluxbaan in beide rijrichtingen maar één rijstrook beschikbaar. Op de Ouverture en de Keerpuntweg is er een om en om regeling. In het najaar worden de liggers voor het nieuwe deel van het zuidelijke dek ingehesen. Eind 2023 is de eerste stap gereed: het eerste deel van het zuidelijke viaduct is klaar. Het snelwegverkeer gaat dan over het bredere, zuidelijke dek rijden zodat VeenIX kan starten met de sloop en uitbreiding van het noordelijke deel van het viaduct.