Zonder wrijving geen glans

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie CADICOM werken samen aan de grootscheepse wegverbreding tussen knooppunten Amstel en Diemen.  Allebei hebben we een goede reden om tijdens het project hetzelfde gebouw te betrekken: de samenwerking loopt aantoonbaar soepeler.

Complexe klus

De intensieve samenwerking tussen Rijkswaterstaat en CADICOM is bijzonder, want vanouds dienen opdrachtgever en aannemer niet altijd dezelfde belangen. Vooral bij gesprekken over contractwijziging kan er wrijving ontstaan tussen beide partijen. Projectdirecteur Peter Gossink van CADICOM: “En het gaat vaak niet om kleine bedragen. Het is een complexe klus met heel veel belanghebbenden. We zijn niet bepaald aan het bouwen in the middle of nowhere.”

Persoonlijk contact als succesfactor

Henk van Ommen, projectmanager bij Rijkswaterstaat: “Het klinkt bijna ouderwets, maar persoonlijk contact is 1 van de succesfactoren bij onze samenwerking. Je kunt niet alles regelen via e-mail of via het papieren traject. En een beetje spanning helpt het project juist vooruit. Zonder wrijving geen glans.” Gossink vult aan:  “Ze zeggen weleens: aannemers willen vooral geld verdienen. Daar zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar we zijn ook allemaal techneuten. We willen gewoon op tijd een mooi product opleveren.”

Ecopassage verbindt Naardermeer met IJmeer

Naast het aquaduct voor scheepvaart en verkeer, komt er ook een ‘eco-aquaduct’ over de Vecht. Wij leggen een ecopassage aan die het Naardermeer verbindt met de oevers van het IJmeer. Via een aantal zogenaamde stapstenen in het IJmeer kunnen de dieren dan ook naar het veenweidegebied ten noorden van Amsterdam, het Waterland.

Moerassig natuurgebied

“Deze ecologische verbinding loopt via het gebied bij de Uitwatering van het Naardermeer,  in de Keverdijkse polder, en via de zogeheten Waterlandtak. Deze gebieden worden omgevormd tot een moerassig natuurgebied, met veel riet en water. De dieren leven nu nog teruggetrokken in natuurgebieden die stuk voor stuk behoorlijk geïsoleerd van elkaar liggen. Elk natuurgebiedje vormt een ecologisch eiland van waaruit bijna geen uitwisseling met andere gebieden plaats heeft.”

Verbindingen tussen populaties

“In het wild levende dieren floreren meestal pas echt goed als ze de ruimte krijgen, zich kunnen verspreiden en op verschillende plaatsen nieuwe populaties kunnen stichten. Deze populaties blijven alleen dán gezond wanneer er voldoende genetische uitwisseling is. Daarom is het dus goed dat er verbindingen tussen verschillende populaties mogelijk zijn. Een ecopassage zorgt daarvoor.” 

Egel - Kallema

Egel – fotograaf: Kallema

 Ringslang in de Vechtstreek

“Het eco-aquaduct is bedoeld voor dieren die leven op oevers en in sloten van moerassen, rietvelden, moerasbossen en in ruige graslanden en natte hooilanden, kortom: moerasnatuur. De ringslang leeft in de Vechtstreek, maar wegen vormen een belemmering voor de verspreiding van dit dier. Kikkers, padden en salamanders verspreiden zich veel gemakkelijker, maar ook voor hen geldt dat drukke wegen zorgen voor vaak veel verkeersslachtoffers, vooral ook op kleinere, drukke wegen.”

Jonge ringslang - J-Luc

Jonge ringslang – fotograaf: J-Luc

 Ruimte voor otterfamilies

“De otter gedijt goed in het moeras, maar heeft ook ruimte en rust nodig, en veilige oversteekvoorzieningen. Je ziet otters ook in een schone met waterplanten begroeide boerensloot, waar hij zich voedt met vis. Door het Naardermeer, waar ruimte is voor een paar otterfamilies, goed aan te sluiten op andere geschikte gebieden, kan de otterpopulatie groeien. Dit geldt voor nog veel meer diersoorten die van het moeras afhankelijk zijn, zoals de zeldzame waterspitsmuis, de noordse woelmuis, de bever, allerlei soorten dagvlinders en libellen. En daarnaast ook de gewonere haas, egel, vos en het konijn.”

Waterspitsmuis - R. Altenkamp

Waterspitsmuis – fotograaf: R. Altenkamp

Geen belemmeringen voor dieren bij Muiderberg

De ecopassage in het knooppunt Muiderberg verbindt het Naardermeer in het zuiden van de A1 met het gebied in het noorden van de A1. In deze polder maken we een moerassig natuurgebied dat we aansluiten op de oevers van het Gooimeer.

Nieuwe populaties stichten

“De natuur in dit gebied is behoorlijk versnipperd. De dieren leven hier teruggetrokken in natuurgebieden die stuk voor stuk behoorlijk geïsoleerd van elkaar liggen. Elk natuurgebiedje vormt een ecologisch eiland van waaruit bijna geen uitwisseling met andere gebieden plaats heeft. In het wild levende dieren floreren meestal pas echt goed als ze de ruimte krijgen, zich kunnen verspreiden en op verschillende plaatsen nieuwe populaties kunnen stichten. Deze populaties blijven alleen dán gezond wanneer er voldoende genetische uitwisseling is. Daarom is het dus goed dat er verbindingen tussen verschillende populaties mogelijk zijn. Een ecopassage zorgt daarvoor.”

Bever - Per Harald Olsen

Bever – fotograaf: Per Harald Olsen

 Drukke wegen zijn funest

“De ecopassage Muiderberg is bedoeld voor de dieren die leven in de omgeving van het Naardermeer. Dat zijn dieren die leven op oevers en in sloten van moerassen, rietvelden, moerasbossen, en in ruige graslanden en natte hooilanden, kortom: moerasnatuur. De otter is wel gesignaleerd in de Vechtstreek, maar wegen vormen een belemmering voor de verspreiding van dit dier. De bever verspreidt zich veel gemakkelijker en is ook geen bedreigde diersoort, maar ook voor dit dier geldt dat drukke wegen funest kunnen zijn.”

Jonge ringslang - J-Luc

Jonge ringslang – fotograaf: J-Luc

 Versnippering van het landschap

“Er zijn natuurlijk ook minder knuffelbare dieren die gebruik gaan maken van de ecopassage bij Muiderberg. De ringslang houdt van het moeras maar je ziet ze ook in een schone, met waterplanten begroeide boerensloot, waar hij zich voedt met vis en kikkers. Ringslangen komen tamelijk veel voor in dit deel van de provincie, maar ook hij heeft last van de versnippering van het landschap. Door het Naardermeer, waar veel ringslangen kunnen leven, goed aan te sluiten op andere geschikte gebieden, wordt de ringslangbevolking veel levensvatbaarder. Hetzelfde geldt voor nog veel meer diersoorten die van het moeras afhankelijk zijn. Ik noem bijvoorbeeld nog de zeldzame waterspitsmuis, de noordse woelmuis, kikkers, padden en salamanders, allerlei soorten dagvlinders en libellen, en de ‘gewonere’ haas, egel, en de vos.”

Haas - Dirk-Jan Kraan

Haas – fotograaf: Dirk-Jan Kraan

Een goede voorbereiding is het halve werk

De werkzaamheden aan de A10-Oost binnenring zijn in volle gang.  Tijdens het eerste weekend van november 2013 hebben we  de A10-Oost binnenring tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Amstel volledig afgesloten. De binnenring is voorzien van een nieuwe laag asfalt en we hebben de detectielussen onder het asfalt aangelegd.

Werkzaamheden combineren

“Om de verkeershinder te beperken zorg ik samen met collega’s van Rijkswaterstaat en de aannemer voor een goede afstemming met de omgeving. Ruim een jaar voor de weekendafsluiting ging ik voor de eerste keer om tafel  met vertegenwoordigers van de gemeenten, Provincie Noord-Holland en Prorail. In de regio Amsterdam gebeurt zoveel dat we op tijd en intensief moeten overleggen om te voorkomen dat projecten of evenementen elkaar in de weg zitten. Het is onmogelijk om voor ieder project of groot evenement een apart weekend te reserveren, dus kijken we vooral welke combinaties van werkzaamheden wel of niet mogelijk zijn.”

Afspraken met Amsterdam ArenA

“Nadat de planning op hoofdlijn is vastgesteld, ben ik de laatste maanden voor een weekendafsluiting bezig om de details op orde te krijgen. Om de A10-oost bereikbaar te houden, hebben we duidelijke afspraken gemaakt met de politie, brandweer en ambulance. Tijdens deze weekendafsluiting werd bovendien op zaterdagavond de wedstrijd AJAX – Vitesse gespeeld in de Arena. Om te voorkomen dat door de combinatie van deze wedstrijd en de afgesloten A10-Oost binnenring ernstige verkeersproblemen ontstaan, heb ik afspraken gemaakt met de Amsterdam ArenA over het informeren van de supporters. Dat doen we per e-mail, internet en tijdens eerdere wedstrijden van AJAX. Dan wordt de weekendafsluiting op de scoreborden en videoschermen in het stadion aangekondigd.”

Weggebruikers en omwonenden informeren

“In de laatste week voor de weekendafsluiting hebben we automobilisten geïnformeerd over de werkzaamheden via alle route-informatiepanelen in de regio en met tekstwagens langs het traject. De omwonenden en bedrijven in de regio hebben we via een nieuwsbrief op de hoogte gebracht en we plaatsten advertenties in lokale en regionale dagbladen. Zelfs alle reizigers van en naar Schiphol ontvangen via de touroperator een oproep om rekening te houden met extra reistijd als gevolg van de werkzaamheden. In de nacht voor de weekendafsluiting draaiden we 250 gele borden die de tijdelijke omleidingsroutes aanduiden, zodat ze zichtbaar werden voor het verkeer. Uiteindelijk proberen we zo iedereen te informeren over de geplande weekendafsluiting.”

Operatie ‘weekendafsluitingen’ goed verlopen

“Weggebruikers kunnen sinds begin september gebruikmaken van de verbrede buitenring A10-Oost richting Zaanstad/Amersfoort. Tijdens 2 intensieve werkweekenden hebben we de buitenring tussen knooppunten Watergraafsmeer en Amstel helemaal voorzien van nieuw asfalt. Het eerste deel van de werkzaamheden aan de A10-Oost/A1 Diemen is daarmee klaar.”

Oostelijke ringweg 2 weekenden dicht

“In 2 weekenden kreeg de buitenring A10-Oost tussen knooppunten Watergraafsmeer en Amstel nieuw asfalt. Met het asfalteren van de verbrede buitenring A10-Oost is het eerste deel van het reuzenproject afgerond. Om te kunnen asfalteren, was de oostelijke ringweg eind augustus en begin september 2 weekenden lang afgesloten voor alle verkeer.”

Hinder is onvermijdelijk

We zijn blij dat de operatie goed is verlopen zonder dat het verkeer daarvan veel last had. Beide weekenden kon de weg eerder dan gepland weer open. Weggebruikers op de A10-Zuid hadden op een aantal momenten last van enige vertraging en drukte op de weg. Maar op de omleidingsroutes bleef het verkeer goed doorrijden. Bij zo’n belangrijke afsluiting is enige hinder helaas niet te vermijden. We willen de mensen daarom graag bedanken voor hun geduld.”

Aanleg extra rijstrook buitenring A10-Oost

Kijk naar de asfalteringswerkzaamheden tijdens de afsluiting van de buitenring van de A10-Oost in het weekend van vrijdag 23 augustus tot maandag 26 augustus 2013. Verkeersmanager bij Rijkswaterstaat Niels van den Brink geeft uitleg.