Rijkswaterstaat en IXAS bellen aan in de wijk

De omgeving van de A9 Gaasperdammerweg staat aan de vooravond van een grote hinderperiode die tot het einde van het jaar zal duren. Voor de bouw van de Gaasperdammertunnel gaan de komende maanden 1.900 damwandplanken de grond in en zijn 10.000 heipalen nodig voor de fundering. Hoe bereidt het omgevingsteam de omgeving daarop voor?

Veel overlast

Medio 2016 start opdrachtnemer IXAS met het betonwerk voor de bouw van de tunnel. Voordat dit mogelijk is gaan er werkzaamheden plaatsvinden die veel overlast geven. Damwanden worden aangebracht in de middenberm van de huidige snelweg, heipalen gaan de grond in en tijdelijke damwanden worden weer uit de grond getrokken. Daarnaast vinden ’s nachts zandtransporten plaats die de afgegraven grond naar het knooppunt Holendrecht afvoeren.

Samen werken

De omgevingsteams van IXAS en Rijkswaterstaat trekken samen op in het informeren van de omgeving, deze week organiseren zij informatieavonden over de werkzaamheden. IXAS geeft dan een minicollege over damwanden en waarom ze nodig zijn. Ook wordt verteld hoe de tunnel wordt gebouwd en welke maatregelen worden genomen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.

 

De toekomstige wisselbaan nog voordat de vloer is gestort. Met op de achtergrond een hulpbrug die tijdens de bouw ervoor zorgt voor dat mensen van de ene naar de andere kant kunnen gaan per fiets of te voet.

De toekomstige wisselbaan nog voordat de vloer is gestort. Met op de achtergrond een hulpbrug die tijdens de bouw ervoor zorgt voor dat mensen van de ene naar de andere kant kunnen gaan per fiets of te voet.

Aanbellen bij mensen

Daarnaast gaan de beide omgevingsteams de komende periode de wijk in voor de zogenoemde ‘aanbelacties’. Omgevingsadviseur Marcel Floor: “Naast de informatie- en bouwbrieven bellen we aan bij alle woningen die grenzen aan de werkzaamheden. Met deze actie willen we de hinderperiode nogmaals onder de aandacht brengen en horen wat er leeft en welke vragen mensen hebben. Verder is in de wijken in Zuidoost een diversiteit aan culturen aanwezig. We zoeken hun informatiekanalen op. Een Zuid-Afrikaanse groep heeft bijvoorbeeld een eigen radiozender. Daar liggen voor ons ook mogelijkheden om hen te informeren.”

In stilte studeren

Uit gesprekken met bewoners kwam de zorg naar voren over het effect van de geluidsoverlast op scholieren die zich voorbereiden op het eindexamen. Marcel: “Natuurlijk hebben we dit meegenomen. Op dit moment voeren we gesprekken met een team dat huiswerkbegeleiding kan verzorgen. Zo zorgen we ervoor dat scholieren zich in alle rust op een stille plek kunnen voorbereiden op de examens”.

Spoorbrug Muiderberg: een kunstwerk voor iedereen

Vanuit het vliegtuig op weg naar verre oorden, vanaf de snelweg, op de fiets en uit de trein: de nieuwe spoorbrug Muiderberg wordt door veel mensen gefotografeerd. De mooiste toegestuurde beelden hebben we voor je op een rij gezet, in willekeurige volgorde.

 

Mark van Oostrom - vanuit de auto juli 2015, spoorbrug muiderberg

Mark van Oostrom – Vanuit de auto, juli 2015.

 

Peter van Wagensveld - vanuit Almere Stad op 7.5km afstand juli 2015

Peter van Wagensveld – Vanaf Almere Stad op 7,5 kilometer afstand, juli 2015.

 

Rutger Meijer - Naarderbos hole 14 op zondag 1 november 2015

Rutger Meijer – De spoorbrug doemt op in de mist, gezien vanaf hole 14 van het golfterrein Naarderbos, 1 november 2015.

 

Quirijn Bos - mei 2015 - zicht vanaf de Naardervaart

Quirijn Bos – Zicht op de spoorbrug vanaf de Naardervaart, mei 2015.

 

Dennis Aarts - mei 2015 - vanaf de verbindingsboog A1 naar A6 in de auto

Dennis Aarts – Op weg naar Almere vanuit de auto over verbindingsboog A1 naar A6, mei 2015.

 

Gert Koekoek - januari 2016 - onderweg vanag Schiphol naar Oekraine

Gert Koekoek – Net opgestegen vanaf Schiphol op weg naar de Oekraïne, januari 2016.

 

Merijn Bary - januari 2016 - vanuit eigen sportvliegtuigje

Merijn Bary – Met een eigen sportvliegtuigje, januari 2016. 

 

Floor Sanders - augustus 2015 - zicht vanaf Naardervaart

Floor Sanders, schilderij – Zicht op de Naardertrekvaart met de spoorbrug Muiderberg in aanbouw, augustus 2015.

Filevrij vliegen over wegverbreding A1/A6

Na 21 jaar dromen, vliegt Almeerder Merijn Bary sinds vorig jaar met een Katana DA-20 sportvliegtuigje door heel Nederland. De nieuwbakken hobby-piloot heeft al vele mooie vluchten gemaakt. Een van z’n mooiste: vliegen over de wegverbreding van de A1 en A6. “Vanuit de lucht zie je de structuren en snelheid van de werkzaamheden pas echt goed.”

Driedubbel zoute drop

“De kilometers zandpartijen die de nieuwe of bredere snelwegen markeren geven een duidelijk beeld van de omvang”, vertelt Merijn. “Daar bovenop of ernaast wordt gewerkt: asfalteren, viaducten leggen en bruggen bouwen. Ik kan daar met een sportvliegtuigje filevrij van genieten. Vanaf vliegveld Lelystad vlieg ik geregeld via Almere en Muiden richting Amsterdam met als eindbestemming Texel. Daar haal ik dan een zak driedubbel zoute drop, iets wat je nergens anders in Nederland kunt kopen. Ik vlieg niet graag over het IJsselmeer, maar liever over het land omdat het veiliger is. Zo krijg ik wel de kans om te zien wat de vorderingen zijn van de wegverbreding. Elke keer ben ik weer verbaasd van de snelheid waarmee gewerkt wordt.”

 

19

Hollandse Brug door Merijn Bary, januari 2016.

Geen tankstation

Als kleine jongen droomde Merijn er al van zijn vliegbrevet te halen. In 2015 kwam deze wens in vervulling. “Na jaren wachten kom je eindelijk in de positie dat je zo’n opleiding kan betalen. Ook moet je veel tijd reserveren voor alle studie-uren. Ik ben blij dat mijn vrouw mij daarin ook veel gesteund heeft.” Wat was het moeilijkste vak? “Je leert over meteorologie, navigatie en radiocommunicatie. Maar ook over menselijke prestaties, en de techniek en aerodynamica van het vliegtuig. Navigatie vond ik één van de pittigste vakken omdat je bij het navigeren met veel factoren rekening houdt. Denk bijvoorbeeld aan de afmeting van het luchtruim, de windcorrectie en je hoeveelheid brandstof: eenmaal in de lucht kom je geen tankstation meer tegen.”

Vaker auto dan vliegtuig

Wanneer Merijn samen met een andere piloot vliegt, ziet hij dikwijls de kans om foto’s te maken van de Nederlandse infrastructuur. Zijn vader gebruikt de foto’s graag voor een eigen site over onder meer railinfrastructuur in Nederland. Wat gaat de wegverbreding Merijn opleveren? “Vanuit Almere rijd ik dagelijks met de auto naar m’n werk in Amsterdam. Als dat straks nog vlotter en gemakkelijker kan, vind ik dat erg prettig.  Hoewel ik natuurlijk het allerliefste met het vliegtuig zou willen reizen…”

 

6

Spoorbrug Muiderberg door Merijn Bary, januari 2016.

Bekijk ook

Grondwater in Zuidoost vult 20 keer de Amsterdam Arena

Geohydroloog Peter Kramer van IXAS zorgt ervoor dat alle bouwers aan de Gaasperdammertunnel en de omwonenden in Zuidoost droge voeten houden. Samen met collega’s is hij tijdens de bouw verantwoordelijk voor het grondwaterpeil. Maar liefst 20 keer een volle Amsterdam Arena met water wordt de komende 2 jaar weggepompt. Hoe doe je dat?

Zand, veen en klei

De grondwaterstand bij de A9 Gaasperdammerweg staat gemiddeld op -3,5 meter. Als je een tunnel graaft, zit dat water flink in de weg. In de bouwkuip moet je wel kunnen lopen om te bouwen. “Vanwege de enorme lengte van de tunnel en de complexe ondergrond passen we 3 soorten bemaling toe”, vertelt Peter. “Hoe ziet die ondergrond eruit? Heel kort door de bocht gezegd hebben we eerst 2 meter ophoogzand, dit zand zie je liggen als je in de omgeving rondloopt. Daaronder ligt er een laag van 4 à 5 meter met klei en veen. Tot slot komen we een flinke zandlaag tegen die tot wel 300 meter diep gaat. Hier ligt behalve zand ook nog veel puin.”

1. Zout water

“Elke ondergrond heeft specifieke eigenschappen waardoor we op verschillende manieren moeten bemalen”, vervolgt Peter z’n verhaal. “In de onderste zandlaag zit veel zout. Het grondwater uit die laag mogen we niet zomaar lozen in de omgeving. Er is daarom een speciale afvoerbuis van 3 kilometer naar het Amsterdam-Rijnkanaal aangelegd. Om het water daar te krijgen, gebruiken we 4 opvangbassins, 4 grote pompen en liggen er kilometers leidingen langs het bouwterrein. Deze zijn op hun beurt verbonden met pompputten met een doorsnede van wel 70 centimeter die het grondwater tot een diepte van 20 meter uit de grond halen. We letten bij het bemalen erop dat de veen- en kleilaag intact blijft omdat deze het zout tegen houdt. Planten en dieren in deze omgeving vinden dit zoute water namelijk niet prettig.”

 

1e ontgravingen+ deepwells70cm in het talud

Op verschillende plekken zijn 20 meter diepe putten gegraven.

2. Terug de grond in

Buiten het werkterrein letten Peter en zijn collega’s erop dat woningen, kabels en leidingen niet verzakken. “Met retourbemaling pompen we water op 250 plekken direct naast de bouwkuip terug de grond in. Zo houden we het grondwaterpeil buiten het bouwterrein gelijk met de grondwaterstand. We monitoren elke dag of dit proces goed verloopt. In de omgeving van het bouwterrein zijn hiervoor meer dan honderd peilbuizen geplaatst. Je herkent ze aan de gele dekseltjes tussen de stoeptegels of op straat.”

 

PB3244 - ELT036

Eén van de honderden peilbuizen in Amsterdam Zuidoost.

3. Zo’n 8,5 kilometer drainage

“Tot slot ligt ongeveer helft van het werkterrein onder de grondwaterstand. Hiervoor hebben we om de 10 meter drainage aangebracht tot zelfs 2 meter onder ons werkniveau. Deze drainage- leidingen zorgen er voor dat de bouwplaats ook droog blijft bij veel regen. De tunnel is 60 meter breed, waardoor we 6 drainage-leidingen nodig hebben. In totaal gaat het om 8,5 kilometer aan leidingen in de grond. De pompen zorgen vervolgens voor een vacuüm in die leidingen zodat water in de grond er naar toe stroomt. Zo kun je het water oppompen en afvoeren.”

 

wisselstrook

De eerste ondergrond van de Gaasperdammertunnel, januari 2016.

Wist je dat

Tijdens de bouwtijd van 2 jaar wordt er in totaal 10 miljoen kubieke meter grondwater (10.000.000.000 liter) weggepompt uit Amsterdam Zuidoost, net zoveel als 20 keer een volle Amsterdam Arena. Maar hoeveel is dat eigenlijk? Ter vergelijking: per persoon verbruiken Nederlanders dagelijks zo’n 119 liter water. De 85 duizend inwoners van Amsterdam Zuidoost verbruiken samen tijdens de bouwperiode zo’n 7.383.950.000 liter, ofwel ruim 7 miljoen kubieke meter.

Lees ook

Hoe haal je een snelweg snel weg?

Het nieuwe gedeelte van de A6 tussen Almere Havendreef en de Hogering is al in gebruik genomen door het autoverkeer. Er zijn nog geen extra rijstroken. Dat komt omdat we de bestaande A6 eerst moeten verwijderen en daarna opnieuw aanleggen. Maar hoe werkt dat eigenlijk, een snelweg weghalen?

Hergebruik

De voornaamste bouwstoffen van asfalt zijn grind, zand en het bindmiddel bitumen. Mits er geen teer in de weg zit, is asfalt heel goed te hergebruiken. Dat is behalve goedkoper ook beter voor het milieu. In de praktijk wordt freesasfalt tot maximaal 50% hergebruikt in nieuw asfalt. Dat bespaart op de grondstoffen voor nieuw asfalt (steen, zand, vulstof en bitumen). De samenstelling van het gefreesde asfalt moet wel ongeveer overeenkomen met de samenstelling van het nieuw te produceren asfalt. De prijs van nieuw asfalt gaat zo iets naar beneden. En blijkt het gefreesde asfalt alsnog niet bruikbaar te zijn, dan wordt het hergebruikt als funderingsmateriaal onder het asfalt in combinatie met cement.

Frezen

Een speciale freesmachine schraapt alle asfalt centimeter voor centimeter weg en laadt deze op een dumper. Als we straks opnieuw asfalteren, ligt de oorspronkelijke weg weer keurig op z’n plek en sluit deze naadloos aan op de reeds in gebruik genomen wegdelen. Bekijk het frezen van de A6 van a tot z.

 

De dumper wordt geladen door de 'frees'.

De dumper wordt geladen door de ‘frees’.

 

Het afgeschraapte asfalt wordt via de transportband geladen op de dumper.

Het afgeschraapte asfalt wordt via de transportband geladen op de dumper.

 

De machinist houdt alles in de gaten. Hiervoor heeft hij een arsenaal aan knoppen.

De machinist houdt alles in de gaten. Hiervoor heeft hij een arsenaal aan knoppen.

 

Vanuit de frees zie je niet veel. Gelukkig kun je in de cabine heen en weer lopen en helpen spiegels om het zicht op het freeswerk te verbeteren en rechtuit te rijden.

Vanuit de frees zie je niet veel. Gelukkig kun je in de cabine heen en weer lopen en helpen spiegels om het zicht op het freeswerk te verbeteren en rechtuit te rijden.

 

De dumper heeft dezelfde snelheid als de frees. De mannen toeteren soms naar elkaar om op de juiste snelheid te blijven.

De dumper heeft dezelfde snelheid als de frees. De mannen toeteren soms naar elkaar om op de juiste snelheid te blijven.

 

Behalve de machinist, zit er ook nog iemand aan de knoppen van de frees. Hij bepaalt de hoogte van het afschrapen van het asfalt.

Behalve de machinist, zit er ook nog iemand aan de knoppen van de frees. Hij bepaalt de hoogte van het afschrapen van het asfalt.

 

Honderden beitels op een rij. De werklui controleren ze met grote regelmaat. Zijn ze versleten: dan worden ze vervangen.

Honderden beitels op een rij. De werklui controleren ze met grote regelmaat. Zijn ze versleten: dan worden ze vervangen.

 

De incassing: een flinke hap uit het asfalt. Voor deze frees een eitje natuurlijk.

De inkassing: een flinke hap uit het asfalt.  Voor deze frees een eitje natuurlijk.

 

Hoe werken de hulpbruggen in Amsterdam Zuidoost

Een hulpbrug is een bijzonderheid. Tijdens de bouw van de Gaasperdammertunnel rijdt het lokale verkeer over tijdelijke bruggen in Amsterdam Zuidoost. Bestaande wegen en viaducten die de A9 kruisen worden gesloopt en zo kunnen we eronder starten met de aanleg van de tunnel. De bruggen blijven in gebruik tot en met de verwachte opening in 2020.

Bekijk ook

Ontwerpen A1/A6 deel 8: aquaduct Vechtzicht respecteert het uitzicht

‘De bouwwerken in de A1/A6 ontwierpen we zo dat zowel voor de automobilist als vanuit de omgeving een rustig beeld ontstaat, waarin het landschap overheerst’, vertelt Michel Heesen van architectenbureau Zwarts & Jansma. In een serie verhalen vertelt hij over de uitgangspunten in het ontwerp van de nieuwe viaducten, fietstunnels, bruggen en knooppunten in de A1/A6. In deze achtste aflevering vertelt hij over het aquaduct Vechtzicht bij Muiden.

Breedste aquaduct van Europa

Bij Muiden kruist de verbrede A1 de Vecht. Hier wordt het breedste aquaduct van Europa gebouwd: een  constructie van 200 bij 65 meter over de snelweg met 12 rijstroken. “We trekken de hele Vecht over de A1, dus niet alleen het water, maar ook de oevers, de dijkjes erlangs, 2 lokale wegen en het landschap daartussen”, vertelt Heesen. “Het naar de overzijde brengen van een rivier inclusief het oeverlandschap maakt dit aquaduct bijzonder.”

 

Aquaduct Muiden

Snelweg A1 richting Naarden en Amersfoort. Op de achtergrond de Spieringbrug en Muiden.

Genieten van het uitzicht

In het ontwerp is rekening gehouden met zowel de beleving vanuit het landschap als vanaf de A1. Heesen: “Vanuit de snelweg hebben we de ervaring van deze bijzondere kruising versterkt door de geluidsschermen van het aquaduct af te laten buigen vanaf een paar honderd meter ervoor. Dit voorkomt dat je tussen twee kaarsrechte en metershoge schermen, als een soort oogkleppen, op het aquaduct af rijdt. Door de schermen te laten wijken zie je straks vanaf de A1 nog de zeilboten op het aquaduct af varen. Om dezelfde reden zijn de matrixborden voor filewaarschuwing in de rand van het aquaduct verwerkt. Een afzonderlijke stalen constructie zou het zicht op de boten verstoren.”

Contouren van de Vecht herkenbaar in het plafond

“Als je straks het aquaduct in rijdt, ervaar je dat dit niet een gewoon viaduct is”, vervolgt Heesen. “De lijn van het plafond volgt de contour van het landschap erboven. Je ziet aan de vorm van het plafond precies waar de Vecht ligt. De beleving van die vorm hebben we versterkt door een kleurverschil te maken tussen een licht plafond en een donkere muur. Op de ontmoeting van plafond en wand komt een doorlopende lichtlijn. Het licht volgt dus de contouren van het landschap.”

 

aquaductOnderdoor

Schets van het aquaduct Muiden: beeld vanaf de weg.

Een interieur zonder lelijke kabels en leidingen

Vaak worden volgens Heesen bij dergelijke bouwwerken achteraf nog allerlei installaties gemonteerd. Iets wat hij zonde vindt voor het ontwerp. “Blusleidingen, kabelgoten en camerasystemen kunnen het beeld aardig verpesten. In een woning vinden we het heel normaal dat de stopcontacten niet op de muur zitten maar erin, dat kabels en leidingen zijn weggewerkt en de meterkast niet midden in de woonkamer staat. In een civieltechnisch ontwerp is dat allemaal niet vanzelfsprekend. In dit project is al in de ontwerpfase rekening gehouden met installaties.”

Strak interieur

De verlichting bestaat uit 1 doorgaande lijn in de wanden in combinatie met verlichting die uit het zicht is gehangen tussen de ondersteunende kolommen. Kabels en leidingen zijn onzichtbaar weggewerkt. “Het is voor ons geslaagd als het aquaduct er mede dankzij deze nette afwerking volgens de weggebruiker er vanzelfsprekend uitziet. De crux van het ontwerp zit dus in dat wat overbodig is gemaakt of aan het zicht is onttrokken. Als je straks onder het aquaduct rijdt, zal het misschien weinig mensen opvallen, maar allerlei zaken waarin we in Nederland goed zijn, komen hier samen in 1 kruispunt: landschap, waterbeheer, wegenbouw, ingenieurskunst en architectuur.”

 

 

Verder in deze serie verhalen:

1. Introductie op traject A1/A6: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’
2. Knooppunt Muiderberg en spoorbrug: ‘We helpen automobilisten met kiezen’
3. Fietstunnels kruisen de snelweg : ‘Lichte fietsroutes, die passen in de omgeving’
4. Ruim 30 viaducten : ‘De verschillende viaducten vormen samen één familie’
5. Tweede Hollandse Brug: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’
6. Knooppunt Diemen Oostzijde: ‘Een betonnen tafel met een laken van asfalt’
7. Brug over het Amsterdam-Rijnkanaal: ‘Nieuwe brug is ondergeschikt gemaakt’
8. Aquaduct Muiden: ‘Aquaduct Vechtzicht respecteert het uitzicht op omgeving’

Leerlingen Weekend College wensen alle bouwers veel succes!

Samuela, Rabdaah en Christina van het Weekend College Zuidoost bedachten afgelopen zomer het feestelijke startmoment van de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg. Na deze starthandeling met in de hoofdrol minister Schultz, hebben de meiden nu een videoclip gemaakt waarin zij alle bouwers en de bewoners van Zuidoost veel succes wensen.

Winnaars opdracht

Hoe zou jij de start van bouw van de A9 Gaasperdammerweg markeren? Samuela, Rabdaah en Christina hebben veel energie gestoken in hun idee voor een unieke starthandeling, inclusief videoboodschap voor alle bouwvakkers. Daarom zijn zij ook als winnaar uit de bus gekomen van alle deelnemers aan de schoolopdracht. Meiden gefeliciteerd met de mooie uitvoering én jullie succeswens aan alle harde werkers!

 

 

Veelgestelde vragen A9 Badhoevedorp – Holendrecht

Wat gaat er gebeuren? En hoe ziet de omgeving er in de toekomst uit? Op deze en meer veelgestelde vragen over het traject A9 Badhoevedorp – Holendrecht zijn de antwoorden hier te vinden.

Verbreding A9 Badhoevedorp – Holendrecht

Waarom wordt de A9 aangepakt?

De A9 tussen Ouderkerk en Aalsmeer werd in 1969 geopend. In 1976 reden er dagelijks 56.500 auto’s over de weg. In 1986 waren dat er 80.000 per dag, in 2014 130.000. De verwachting is dat er tot 2030 dagelijks ruim 160.000 voertuigen over de A9 rijden. Het is de taak van Rijkswaterstaat te zorgen dat al die auto’s vlot en veilig kunnen doorrijden.

Wat verandert er?

De A9 krijgt tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht vier in plaats van drie rijstroken per rijrichting en een wisselbaan. Daarnaast plaatst Rijkswaterstaat nieuwe geluidschermen en wordt de A9 ter hoogte van Amstelveen verdiept aangelegd. Rijkswaterstaat start 2020 met de bouwwerkzaamheden. In 2027 rijdt de eerste auto over de verbrede A9.

Hoe diep komt de A9 te liggen?

De diepte van de verdiepte ligging verschilt per locatie.

  • Ter hoogte van de het Bovenlandpad komt de verdiepte ligging op 7 meter onder NAP te liggen, dat is ongeveer 8 meter lager dan de A9 nu ligt.
  • Ter hoogte van het Oude Dorp komt de verdiepte ligging 7 meter onder NAP te liggen, dat is 2 meter lager te opzichte van nu.
  • Ter hoogte van de Keizer Karelweg komt de A9 op 10,6 meter onder NAP te liggen, maar liefst 12 meter lager. Dat komt omdat de A9 nu over de Keizer Karelweg heen gaat en straks verdiept ligt.

Wat is de planning?

  • Maart 2017: Tracébesluit (TB) 2017 inclusief Nota van Antwoord getekend door de minister en ter inzage
  • 2017-2018: Procedure behandeling drie beroepen tegen TB2017 door Raad van State
  • 2018-2019: Aanbestedingsprocedure voor toekomstige opdrachtnemers
  • 2019: Uitspraak Raad van State over ingestelde beroepen tegen TB2017
  • 2019: Gunning contract aan een opdrachtnemer
  • 2020: Eerste schop in de grond
  • 2027: Eerste auto’s over de volledig vernieuwde A9

Tracébesluit 2017

Lees ook de factsheet ‘A9 Badhoevedorp – Holendrecht TB 2017‘ (pdf).

Luchtkwaliteit

Lees ook de brochure ‘Schonere lucht langs rijkswegen‘ (pdf).

Hoe gaat Rijkswaterstaat om met luchtkwaliteit langs rijkswegen bij dit project?

Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is de naam van de landelijke aanpak om de luchtkwaliteit te verbeteren in Nederland. Het is een samenwerking van gemeenten, provincies en organisaties van de Rijksoverheid. In het NSL wordt ieder jaar de luchtkwaliteit in kaart gebracht, waarbij alle projecten die voor de luchtkwaliteit van betekenis kunnen zijn worden meegenomen in de berekeningen. Ook de verbreding van de A9 maakt hier onderdeel van uit. Daarnaast meet het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de luchtkwaliteit op zestig vaste plekken in Nederland. Met deze metingen wordt gecontroleerd of de NSL-berekeningen juist zijn. Als blijkt dat er te veel stikstofdioxide of fijnstof in de lucht komt, wordt door de betrokken NSL-partners in overleg bekeken welke maatregelen getroffen kunnen worden om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Welke maatregelen worden genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren?

Het project verbreding A9 is opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Kenmerk van dit programma is dat er als het ware een optelsom plaatsvindt van de effecten van het project en de maatregelen die – zowel binnen het project als op grotere schaal – worden getroffen, om de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren. Doordat bijvoorbeeld de doorstroming op een weg verbetert en auto’s steeds schoner rijden, is de verwachting dat de luchtkwaliteit verder verbetert. Specifiek voor de A9 geldt dat langs de snelweg en op- en afritten geluidwerende voorzieningen komen, zoals geluidschermen, die de geluidbelasting verminderen. Daarbij hebben deze schermen ook een positief effect op de concentratie van verontreinigende stoffen in de lucht.

Geluidoverlast

Lees ook onze pagina over ‘Geluid langs rijkswegen‘.

Hoe gaat Rijkswaterstaat om met geluidbelasting langs de rijksweg bij dit project?

Rijkswaterstaat is vanuit de Wet milieubeheer verplicht de geluidproductie langs rijkswegen te beheersen. Bij het wijzigen, aanleggen en onderhouden van rijkswegen houdt Rijkswaterstaat altijd in de gaten of het geluid onder de wettelijke vastgestelde plafondwaarde blijft. Zo wordt voorkomen dat de geluidbelasting op woningen niet onbeheerst toeneemt en omwonenden (meer) geluidoverlast ervaren.

Welke maatregelen worden genomen tegen geluidoverlast door de rijksweg?

Langs de rijksweg en op- en afritten komen geluidwerende voorzieningen, zoals geluidschermen die de geluidoverlast – veroorzaakt door de rijksweg – verminderen. Ook wordt er op verschillende plekken superstil asfalt aangebracht. De geluidreductie betekent in ieder geval een duidelijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Kijk voor meer informatie over locatie en hoogte van geluidschermen en soorten asfalt op onze projectatlas https://rws.projectatlas.app/a9baho/map/geluid?map=52.302202,4.844348,13.6,0,0

Hoe hoog worden de geluidschermen bij Ouderkerk a/d Amstel?

Met de nieuwe geluidschermen en het toepassen van (super)stil asfalt wordt nagenoeg voor alle woningen een toename van het geluid tussen 2010 en 2030 voorkomen, blijkt uit akoestisch onderzoek. Aan de noordzijde van de A9 komen schermen van 5 tot 8 meter hoog. Aan de zuidzijde van de A9 komen geluidschermen van 1 tot 3 meter, vanwege de lagere concentratie aan bebouwing.

Stikstof

Is het stikstofgehalte dat vrijkomt bij de werkzaamheden van de verbreding en verdiepte aanleg van de A9BAHO niet te hoog?

Op 29 mei 2019 heeft de Raad van State geoordeeld dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) niet als basis voor toestemming voor activiteiten mag worden gebruikt. De PAS-regeling geldt echter alleen voor Natura-2000 gebieden. Langs de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht liggen geen Natura 2000 gebieden langs de weg. Deze werkzaamheden vallen daarom niet onder de PAS-regeling.

Meer uitleg over PAS vind je hier: https://www.synbiosys.alterra.nl/natura2000/gebiedendatabase.aspx?subj=pas&deel=0

Verwijderen groen

Om de A9 te kunnen verbreden moet eerst ruimte gemaakt worden. Dit gebeurt onder andere door het verwijderen van bomen en struiken langs de A9. In 2020 zijn alle bomen en struiken verwijderd waarvan zeker was dat deze in de weg stonden.  Dit hebben we gedaan op basis van het ‘voorontwerp’ voor de wegverbreding. Voor elk stukje werk binnen het project A9, wordt het voorontwerp verder uitgewerkt naar een definitief ‘uitvoeringsontwerp’. Op basis van dit uitvoeringsontwerp wordt duidelijk waar aanvullend nog gekapt moet worden om de werkzaamheden uit te voeren. Uitgangspunt blijft dat er alleen bomen gekapt worden als het strikt noodzakelijk is.

Waar worden de bomen verwijderd?

Ouder-Amstel: Aan de noordkant van de A9 ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel worden op een later moment bomen gekapt voor de aanleg van nieuwe geluidschermen. Aan de zuidkant zijn  bomen verwijderd voor de extra rijstroken van de A9. De overige bomen staan onder andere op de locatie ten zuiden van de afrit richting de A2 naar Utrecht.

Amstelveen: In Amstelveen zijn langs het hele tracé bomen verwijderd.

Worden de bomen een op een gecompenseerd?

Uitgangspunt van zowel Rijkswaterstaat, Amstelveen als Ouder-Amstel is dat alle verwijderde bomen worden gecompenseerd. Dat kan zijn door het planten van een fysieke boom per verwijderde boom maar ook door een financiële bijdrage.

Ouder-Amstel: alle bomen die verwijderd worden zijn individueel getaxeerd. De waarde van al deze bomen zitten in het zogenaamde Herplantfonds. Het streven is om het volledige bedrag te besteden aan herplant in de directe omgeving. De afweging is gemaakt om niet veel, dicht op elkaar staande jonge aanplant te planten, maar uit te gaan van relatief dure, meer volwassen bomen en struiken. Zo is er bijvoorbeeld in de Ronde Hoep voor gekozen om relatief oudere en daarmee grotere bomen terug te planten. Hierdoor is de weg sneller uit het zicht vanaf de polder gezien. Het zuidelijk talud wordt zo beplant dat het over een aantal jaar na aanplant een dicht, geheel begroeide aanblik biedt. Het exacte aantal terug te plaatsen bomen is nog niet bekend, maar dus ook niet zo relevant. Wel wordt de gehele waarde van de te kappen bomen gecompenseerd in groen. We hebben de afgelopen maanden herplantplannen gemaakt voor de taluds van de A9 en de Polderweg etc. De invulling van het Herplantplan is in samenwerking met RWS en de gemeente opgesteld door een werkgroep. De werkgroep bestond uit bewoners, belanghebbenden en verscheidene belangenorganisaties op gebied van milieu maar bijvoorbeeld ook voor agrarisch belang, zoals Groengebied Amstelland en de Amstelscheg.

Schademanagement

Hoe voorkomt Rijkswaterstaat schade aan de omgeving door werkzaamheden?

Rijkswaterstaat gaat zorgvuldig te werk bij het uitvoeren van grootschalige wegenbouwprojecten. Om schade aan de omgeving door werkzaamheden te voorkomen, brengt Rijkswaterstaat de schaderisico’s bij dit soort projecten al in een vroeg stadium in beeld. Ook worden werkzaamheden gemonitord. Wilt u meer informatie hierover? Kijk dan op onze pagina over schade monitoring. Hier wordt verder ingegaan op de vraag hoe schademonitoring werkt en waarom wij dit doen.

Blijven de A9 en de op- en afritten open tijdens de bouw?

Vanaf 2020 tot en met 2027 wordt de weg in fasen verbreed. De A9 blijft gedurende de verbreding en verdiepte aanleg bij Amstelveen beschikbaar voor het verkeer op 2 x 3 doorgaande rijstroken. Alle op- en afritten op de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht blijven open (op enkele weekend- en nachtafsluitingen na). Dat geldt ook voor de op- en afritten 5 bij de Keizer Karelweg (aansluiting Amstelveen/Stadshart).

Bouwhinder

Wat wordt de bouwwijze en hoeveel hinder komt er?

Medio 2020 start de opdrachtnemer met de werkzaamheden aan de A9. De opdrachtnemer heeft een aantal maatregelen getroffen om de hinder tijdens de uitvoering zoveel als mogelijk te beperken:

  • Zo worden palen voor de verdiepte ligging in Amstelveen zoveel mogelijk geschroefd in plaats van geheid. Dit levert aanzienlijk minder geluidsoverlast op.
  • Bij het achteruitrijden van bouwverkeer wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van ‘white noise’ ipv piepjes. Dit geluid is veel minder aanwezig en overheersend.
  • Bouwmaterialen mogen alleen aan- en afgevoerd worden over de A9, dus niet over gemeentelijke wegen (met uitzondering van het werk tbv het verleggen van de (Verlengde) Polderweg)
  • Bij betonpompen en mixers wordt gebruik gemaakt van absorberende geluidschermen.
  • Op de tijdelijke extra rijstroken (bypass) wordt tweelaags ZOAB fijn aangelegd
  • Op locaties waar geluidschermen staan en waar nieuwe schermen komen, worden eerst de nieuwe (of tijdelijke) schermen geplaatst voordat de oude verwijderd worden. Zo voorkomen we dat er tijdelijk geen geluidscherm staat.
  • De te verwijderen materialen zoals dekken van viaducten worden in delen afgevoerd en op een andere locatie klein gemaakt.

Meer informatie?

Meld u zich aan voor de digitale nieuwsbrief of bel met de landelijke informatielijn: 0800-8002. Om u aan te melden voor deze nieuwsbrieven gaat u naar de website van de Rijksoverheid. Kies hier bij afzenders `Rijkswaterstaat` en bij thema’s voor `Bouwen, wonen en leefomgeving`. Vink aan welke nieuwsbrief of nieuwsbrieven u wilt ontvangen. Voer uw e-mail adres in en klik op ‘Aanmelden’.