Ontwerpen A1/A6 deel 5: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’

‘De bouwwerken in de A1/A6 ontwierpen we zo dat er voor de automobilist en de omgeving een rustig beeld is. Het landschap overheerst’, vertelt Michel Heesen van architectenbureau Zwarts & Jansma. In een serie verhalen vertelt hij over de uitgangspunten in het ontwerp van de nieuwe viaducten, fietstunnels, bruggen en knooppunten in de A1/A6. In aflevering 5: de tweede Hollandse Brug.

Ook vanaf de bestaande brug het water zien

‘Uitgangspunt bij het ontwerpen van de tweede Hollandse Brug was dat we graag willen dat je ook vanaf de bestaande brug het water van het Gooimeer kunt blijven zien’, legt Heesen uit. ‘Het dek van de bestaande brug is 3 meter dik, het nieuwe dek is 1,5 meter dik. Hierdoor kun je straks vanaf de bestaande brug over het nieuwe dek heen kijken en het water van het Gooimeer zien. Zo ervaren automobilisten op beide bruggen iets van de omgeving. De leuning op de brug hebben ontworpen met alleen verticale spijlen. Wanneer je daar met 100 km/h langs rijdt ontstaat er een stroboscopisch effect waardoor de spijlen lijken te verdwijnen.’

Onderkant komt 13 meter boven het water

De onderkant van de tweede Hollandse Brug komt even hoog als de bestaande brug. ‘De doorvaarthoogte is 13 meter. Dat is behoorlijk hoog, bijna 4 meter hoger dan de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal’, vertelt Heesen. ’Als je straks het Zilverstrand bezoekt en onder door loopt, ervaar je een balzaal aan ruimte.’

Moderne versie van de bestaande brug

’We maken de bestaande brug na met de middelen van nu. De nieuwe brug krijgt bijvoorbeeld net als de bestaande drie pijlers per steunpunt. Maar de pijlers van de bestaande brug zijn hoekig en geprofileerd, wij maken de pijlers wel mooi afgerond en van glad beton. Bij de oude brug loopt de regenpijp zichtbaar buitenlangs, de nieuwe brug krijgt een nettere randafwerking waarachter de regenpijp is verscholen. In die rand verwerken we ook de naam van de brug én de scheepvaartseinen. Door dit soort details ziet de tweede Hollandse Brug er net wat strakker en moderner uit dan de bestaande brug.’

 

Verder in deze serie verhalen:

1. Introductie op traject A1/A6: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’
2. Knooppunt Muiderberg en spoorbrug: ‘We helpen automobilisten met kiezen’
3. Fietstunnels kruisen de snelweg : ‘Lichte fietsroutes, die passen in de omgeving’
4. Ruim 30 viaducten : ‘De verschillende viaducten vormen samen één familie’
5. Tweede Hollandse Brug: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’
6. Knooppunt Diemen Oostzijde: ‘Een betonnen tafel met een laken van asfalt’
7. Brug over het Amsterdam-Rijnkanaal: ‘Nieuwe brug is ondergeschikt gemaakt’
8. Aquaduct Muiden: ‘Aquaduct Vechtzicht respecteert het uitzicht op omgeving’

 

 

Ontwerpen A1/A6 deel 4: ‘De verschillende viaducten vormen samen één familie’

‘De bouwwerken in de A1/A6 ontwierpen we zo dat er voor de automobilist en de omgeving een rustig beeld is. Het landschap overheerst’, vertelt Michel Heesen van architectenbureau Zwarts & Jansma. In een serie verhalen vertelt hij over de uitgangspunten in het ontwerp van de nieuwe viaducten, fietstunnels, bruggen en knooppunten in de A1/A6. In aflevering 4: viaducten.

Grote familie

Tussen Diemen en Almere Haven komen zo’n 30 nieuwe viaducten. ‘De viaducten zijn ontworpen als 1 familie met een duidelijke verwantschap’, vertelt Heesen. ‘Het is net als bij neefjes en nichtjes: ze zijn allemaal net een tikje anders, maar je ziet goed dat ze bij elkaar horen. Het doel hiervan is dat je niet binnen een traject van een kwartier reizen 30 totaal verschillende beelden op je netvlies krijgt. Wanneer het wegbeeld rustig is, kun je als automobilist beter ontspannen en genieten van de omgeving.’

Gebogen randen in een ijsblauwe kleur

‘De opvallendste familiekenmerken van de viaducten zijn de dekranden en de afgeronde ondersteuningen’, vertelt Heesen. ‘De dekken zijn aan de rand afgeschuind, waardoor de constructie van het viaduct minder dik lijkt. De lijn van de afschuining loopt door in de gebogen randelementen gemaakt van composiet. Dat is een combinatie van kunststof en vezels, hetzelfde materiaal waarvan bijvoorbeeld kano’s en snowboards worden gemaakt.

 

viaduct A1 naar A6 versie 2KW53%20007

De dekranden en de afgeronde ondersteuningen zijn goed te zien bij viaduct Land voor Zand.

Kameleon

‘Het composiet is een oersterk materiaal dat er fris blijft uitzien’, gaat Heesen verder. ‘De kleur is ijswit, een mix van wit met een vleugje blauw. Het is een kleur die lijkt mee te veranderen met het weer: soms valt het viaduct weg tegen de lucht, soms licht deze juist op.’ In de randelementen is bovendien de naam van het viaduct uitgefreesd en hangen aan de rand van enkele viaducten de matrixborden voor filewaarschuwing. ‘Door die borden aan het viaduct te hangen, konden we voorkomen dat vlak voor het viaduct nog eens een snelwegportaal zou komen met matrixborden. Iets wat je niet hoeft te bouwen maakt het wegbeeld ook rustiger.’

Griekse zuilenrij als ondersteuning

‘Ik hoorde laatst iemand zeggen dat de ondersteuningen van de viaducten wel wat weg hebben van een Griekse zuilenrij’, vertelt Heesen. ‘Een rij ronde kolommen met daarop een betonnen balk. We kozen daarvoor omdat de aannemer op zo’n ondersteuning in 1 nacht een betondek kan bouwen dat bestaat uit losse betonbalken. Het is eigenlijk alsof je een houten vloer bouwt: een flinke balk, met daarbovenop de planken. Dankzij deze bouwwijze kan het verkeer de volgende ochtend weer doorrijden.’

 

16-9K53-019

Viaduct Kooilust bij knooppunt Muiderberg in aanbouw.

Doorsnijding van de aarde in terracotta

Een bijzonder viaduct is het terracotta gekleurde Zinnigveld. Sinds september 2015 rijdt daar al verkeer onderdoor. Bovendien is dit het eerste stukje nieuwe A1 dat open is. ‘Bij de meeste viaducten in dit project ligt aan de zijkant een schuin talud bestraat met keien. Soms ontbreekt de ruimte ervoor zoals bij dit viaduct. Daarom is een grondkerende wand geplaatst. Deze wand hebben we ontworpen als een doorsnijding van de grond. Het lijkt nu alsof je een scherp mes in de grond zet en daarna van de zijkant tegen een plak aarde aankijkt. De kenmerkende terracotta kleur is speciaal gemixt met zwart pigment zodat het beton lijkt op natuursteen.’

 

05_09-KW41015-16-9

Viaduct Zinnigveld, de onderdoorgang is open vanaf 7 september 2015.

Verder in deze serie verhalen:

1. Introductie op traject A1/A6: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’
2. Knooppunt Muiderberg en spoorbrug: ‘We helpen automobilisten met kiezen’
3. Fietstunnels kruisen de snelweg : ‘Lichte fietsroutes, die passen in de omgeving’
4. Ruim 30 viaducten : ‘De verschillende viaducten vormen samen één familie’
5. Tweede Hollandse Brug: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’
6. Knooppunt Diemen Oostzijde: ‘Een betonnen tafel met een laken van asfalt’
7. Brug over het Amsterdam-Rijnkanaal: ‘Nieuwe brug is ondergeschikt gemaakt’
8. Aquaduct Muiden: ‘Aquaduct Vechtzicht respecteert het uitzicht op omgeving’

 

 

Ontwerpen A1/A6 deel 3: ‘Prettige, lichte fietsroutes, die passen in de omgeving’

‘De bouwwerken in de A1/A6 ontwierpen we zo dat zowel voor de automobilist als voor de omgeving een rustig beeld ontstaat, waarin het landschap overheerst’, vertelt Michel Heesen van architectenbureau Zwarts & Jansma. In een serie verhalen vertelt hij over de uitgangspunten in het ontwerp van de nieuwe viaducten, fietstunnels, bruggen en knooppunten in de A1/A6. In deze derde aflevering vertelt hij over de fietsroutes in het project.

Minder steile en groenere fietsroutes

‘Eerst hebben we de fietsroutes zelf verbeterd’, vertelt Heesen. ‘Bij het Diemerbos bijvoorbeeld, hebben we het ontwerp van de toerit naar de bestaande fietstunnel onder de A9 minder steil gemaakt. Dat is niet alleen comfortabeler fietsen, het zorgt er ook voor dat je bij het naar binnen fietsen zicht hebt op het einde van de tunnel. Dat maakt de tunnel veiliger. Eenmaal uit de tunnel fiets je tussen water en riet naar een viaduct met een extra grote overspanning, zodat je er goed onderdoor kunt kijken. Ook tussen de Hollandse brug en het Googviaduct hebben we de route aangepast. Daardoor fiets je straks langs het groene talud van de spoorlijn in plaats van tussen de A6 en de busbaan.’

 

guilmetpad_toekomst_fietser

Ontwerp Guilmetpad onder de A6 bij Almere.

Landschappelijke en stedelijke fietstunnels

In het ontwerp van de fietstunnels heeft Zwarts & Jansma onderscheid gemaakt tussen 2 typen tunnels: landschappelijke tunnels bij het Diemerbos en stedelijke tunnels in Almere. ‘Een fietstunnel in de stad vergt een ander ontwerp dan een tunneltje bij het bos’, vertelt Heesen. ‘Een fietspad met een ecozone erlangs, is in de stad bijvoorbeeld een lastige combinatie. Fietsers houden van een goed verlichte tunnel, kikkers en kleine zoogdieren juist van een bijna donkere tunnel.’ Heesen zag elders in Nederland eens een tunneltje waarvan de ecozone werd gebruikt als hondenuitlaatplaats. ‘Moet je nagaan hoe het ruikt in zo’n fietstunnel. Bij de toeleidende boomstronken zetten mensen hun grof vuil neer omdat er toch al rommel leek te liggen.’ Bij Almere zijn aparte ecopassages aangelegd, bij het Diemerbos zijn ze gecombineerd met een ecozone. ‘In de fietstunnels bij het Diemerbos is een combinatie met ecologie eenvoudiger: wanneer je uit het donkere bos komt, is het ook voor de fietser niet fijn om ineens door een hel verlichte tunnel te fietsen.’

Tegelmozaïeken Diemerbos

De wanden van de fietstunnels staan schuin achterover. ‘Zo krijgen fietsers het gevoel dat de tunnel ruimer en lichter is.’ De tunnelwanden krijgen een tegelmozaïek van witte, grijze, groene en zwarte tegeltjes. ‘Het voordeel van een tegelmozaïek is dat dit minder gevoelig is voor graffiti dan een egaal wit vlak. Bovendien verkleuren tegels niet en zijn ze goed te reinigen.’

 

Overzicht Fietstunnel Hogering

Scherp contrast tussen binnen en buiten in Almere

‘Ook in het ontwerp van de fietstunnels bij Almere hebben we de wanden schuin achterover gezet’, vertelt Heesen. ‘Deze tunnels liggen lager dan het grondwater en hebben daarom waterkerende betonnen wanden langs de toeritten. We hebben een scherp contrast gemaakt tussen de toerit en de tunnel zelf, tussen binnen en buiten. De wanden langs de toerit zijn donker en ruw en verbeelden daarmee het doorsnijden van de grond. De wanden binnen in de tunnel zijn juist glad en fel wit geschilderd en voorzien van mooi vlak in de wand geplaatste verlichting. Door het contrast tussen binnen en buiten lijkt de tunnel korter dan wanneer we één lange wand zouden maken. Tussen de rijbanen van de snelweg, in het plafond van de tunnels, hebben ruimte open gehouden waardoor daglicht toetreedt. De randen van deze plafonds zijn afgeschuind voor extra lichttoetreding.’

Verder in deze serie verhalen:

1. Introductie op traject A1/A6: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’
2. Knooppunt Muiderberg en spoorbrug: ‘We helpen automobilisten met kiezen’
3. Fietstunnels kruisen de snelweg : ‘Lichte fietsroutes, die passen in de omgeving’
4. Ruim 30 viaducten : ‘De verschillende viaducten vormen samen één familie’
5. Tweede Hollandse Brug: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’
6. Knooppunt Diemen Oostzijde: ‘Een betonnen tafel met een laken van asfalt’
7. Brug over het Amsterdam-Rijnkanaal: ‘Nieuwe brug is ondergeschikt gemaakt’
8. Aquaduct Muiden: ‘Aquaduct Vechtzicht respecteert het uitzicht op omgeving’

 

 

Halen jullie nu alweer groen weg? Planten jullie ook iets terug?

We halen groen weg om plaats te maken voor de werkzaamheden die nodig zijn voor de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. Maar we halen niet zomaar bomen weg. Voordat we daarmee beginnen, bekijken we per boom of het echt noodzakelijk is en wat de bomen waard zijn. Dat hangt af van de boomsoort, leeftijd, hoogte en dikte. Hierna overleggen we met de lokale autoriteiten wat we het beste kunnen doen ter compensatie van het verwijderde groen.

Amsterdam Zuidoost

Zo planten we bij het tracé A9 Gaasperdammerweg – in overleg met de gemeente Amsterdam – een deel van de bomen terug in de directe omgeving, onder andere op het dak van de nieuwe tunnel. Het overige deel van het bedrag storten we in het herplantfonds van de gemeente Amsterdam.

Almere

Bij het tracé A6 Almere planten we voor iedere verwijderde boom een nieuwe terug. We overleggen samen met de gemeente Almere en de provincie Flevoland over de exacte locaties waar we in de toekomst opnieuw bomen gaan planten.

Lees ook

Meer informatie over groenverwijdering bij de A9 Gaasperdammerweg.
Meer informatie over groenverwijdering bij de A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost.

Ontwerpen A1/A6 deel 2: ‘We helpen automobilisten met kiezen’

‘De bouwwerken in de A1/A6 ontwierpen we zo dat er voor de automobilist en de omgeving een rustig beeld is. Het landschap overheerst’, vertelt Michel Heesen van architectenbureau Zwarts & Jansma. In een serie van 8 verhalen vertelt hij over de uitgangspunten in het ontwerp van de nieuwe viaducten, fietstunnels, bruggen en knooppunten in de A1/A6. In aflevering 2: knooppunt Muiderberg.

Duidelijke oriëntatiepunten

‘In een knooppunt is het belangrijk dat je je goed kunt oriënteren’, vertelt Heesen. ‘In knooppunt Muiderberg komen veel verschillende rijbanen bij elkaar op een relatief klein oppervlak. Dat leidt tot een ingewikkeldere spaghetti van wegen dan in een traditioneel klaverblad. Om het wegbeeld niet nóg drukker te maken, hebben we gekozen voor een samenhangende reeks viaducten rondom één duidelijk oriëntatiepunt: de nieuwe spoorbrug. Daarnaast helpen we mensen om zich te oriënteren door zo nu en dan, tussen de bomen door, een doorkijkje te bieden op het landschap, bijvoorbeeld op het Naardermeer.’

Een spoorbrug in de kleur van de lucht

‘De spoorbrug in het knooppunt is de grootste spoorbrug zonder steunpunten in Nederland’, vertelt Heesen. ‘Met hoogwaardig staal kun je een relatief slanke brug maken. Daarnaast hebben we de brug zo ontworpen dat kleur en lichtval de brug minder aanwezig maken in het landschap: de stalen boog is niet spierwit, maar heeft een ijsblauwe kleur. Door de zijvlakken van de boog schuin te plaatsen en de bogen elkaar net niet te laten raken, valt er licht op de zijkant van de bogen en ertussen. Dit samenspel van kleur en de lichtval zorgt ervoor dat de brug een beetje wegvalt tegen de Hollandse luchten. De stalen balk tussen de bogen, waar de trein overheen rijdt, is juist heel donkergrijs gekleurd, bijna zwart. Een donkere balk valt van een afstand gezien weg tegen de achtergrond van bomen.’

Ecopassage onder het knooppunt

Een minder zichtbaar, maar eveneens zorgvuldig ontworpen bouwwerk, is de 50 meter brede ecopassage onder knooppunt Muiderberg. De ecopassage vormt een natuurverbinding tussen het Naardermeer en de Naardertrekvaart. ‘Het is in een knooppunt best ingewikkeld om een ecopassage zo te ontwerpen dat deze natuurlijk oogt in dit landschap’, vertelt Heesen. ‘Dat vereist niet alleen een zorgvuldig ontwerp van het bouwwerk zelf, maar bijvoorbeeld ook een nauwkeurige afstemming over waar verlichtingsmasten komen of waar de spanningskast moet staan die stroom levert aan de matrixborden boven de snelweg.’

Verder in deze serie verhalen:

1. Introductie op traject A1/A6: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’
2. Knooppunt Muiderberg en spoorbrug: ‘We helpen automobilisten met kiezen’
3. Fietstunnels kruisen de snelweg : ‘Lichte fietsroutes, die passen in de omgeving’
4. Ruim 30 viaducten : ‘De verschillende viaducten vormen samen één familie’
5. Tweede Hollandse Brug: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’
6. Knooppunt Diemen Oostzijde: ‘Een betonnen tafel met een laken van asfalt’
7. Brug over het Amsterdam-Rijnkanaal: ‘Nieuwe brug is ondergeschikt gemaakt’
8. Aquaduct Muiden: ‘Aquaduct Vechtzicht respecteert het uitzicht op omgeving’

 

 

Warmteleiding bovengronds is uniek

Als een van de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de Gaasperdammertunnel bouwt aannemerscombinatie IXAS hulpbruggen voor verkeer in Amsterdam Zuidoost. Samen met Nuon legden zij deze week ook hulpbruggen aan voor de warmteleidingen. De bruggen liggen ónder de huidige snelweg A9 en bóven de te bouwen tunnel.

 

Feitjes

  • Het is de 1e hulpbrug van 17 stuks in Zuidoost. 4 bruggen zijn voor het verkeer.
  • Het is een tijdelijke bypass naar verwachting 3 jaar.
  • Zo’n 20.000 klanten aangesloten op deze leiding mogen ‘niets’ merken van het werk.
  • De leidingbrug is 70 meter lang.
  • Normaal gesproken liggen warmteleidingen ondergronds, nu bovengrond. De leidingen zijn geïsoleerd.

Lees ook

Ontwerpen A1/A6 deel 1: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’

‘De bouwwerken in de A1/A6 ontwierpen we zo dat er voor de automobilist en de omgeving een rustig beeld is. Het landschap overheerst’, vertelt Michel Heesen van architectenbureau Zwarts & Jansma. In een serie van 8 verhalen vertelt hij over de uitgangspunten in het ontwerp van de nieuwe viaducten, fietstunnels, bruggen en knooppunten in de A1/A6. In aflevering 1: het landschap.

80 bouwwerken

Tussen knooppunt Diemen en aansluiting Almere Havendreef komen 80 bouwwerken, van fietstunnels en ecopassages tot grote bruggen. Dat is over een afstand van 25 kilometer relatief veel. Ter vergelijking: op de A1 op de Veluwe kom je op dezelfde afstand misschien 1 bouwwerk tegen. ‘Onze hoofdgedachte bij alle bouwwerken langs de A1/A6 was dat ze niet te veel de aandacht afleiden van het landschap’, vertelt Heesen.

Bombardement aan beelden voorkomen

Om de rust te bewaren, zijn slanke vormen gebruikt en kleuren die wegvallen tegen de Hollandse luchten en de omgeving. ‘Als we voor al die bouwwerken een opvallend ontwerp hadden gemaakt, zou je als automobilist enorm veel informatie te verwerken krijgen. Een bombardement aan beelden. Om dat te voorkomen, hebben we ingetogen ontwerpen gemaakt. We hopen dat mensen de bouwwerken straks als vanzelfsprekend ervaren.’

Dankzij blikvangers weten waar je bent

Op het traject passeert de automobilist straks wel een aantal blikvangers, zoals de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, het aquaduct bij Muiden, het knooppunt Muiderberg met de spoorbrug en de tweede Hollandse brug waarover je van Noord-Holland naar Flevoland rijdt. ‘Het uitgangspunt van die grote bouwwerken is dat ze niet de aandacht opeisen, maar je vooral helpen het landschap beter te ervaren. Zo heb je vanaf de bruggen nog steeds een mooi uitzicht op het water. En het aquaduct is er niet alleen voor de waterweg, uniek aan dit aquaduct is dat er ook landschap over de snelweg loopt. Tot slot heeft het knooppunt Muiderberg een slanke spoorbrug in een kleur die past bij de Hollandse lucht.’

 

Spoorbrug Muiderberg KW050 0001_feb2014

Artist impression van de nieuwe spoorbrug Muiderberg

Tijdloze ontwerpen en groene geluidsschermen

‘We maken graag dit soort tijdloze, vanzelfsprekende ontwerpen, zonder felle kleuren of overdreven architectonische vormen’, zegt Heesen. ‘Een tijdloos ontwerp betekent ook dat je nadenkt over hoe iets over tien jaar oogt. Een voorbeeld: de betonnen wanden onder de viaducten zijn niet geverfd, maar uitgevoerd in een met kleur vermengd beton. En voor de geluidsschermen zetten we een haag. Het scherm wordt daarmee een groene wand met glas erboven voor meer licht en zicht. Met het groen voorkomen we niet alleen dat de geluidschermen vol graffiti komen te zitten, maar dat het uiteraard weer past in het landschap.’

Verder in deze serie verhalen:

1. Introductie op traject A1/A6: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’
2. Knooppunt Muiderberg en spoorbrug: ‘We helpen automobilisten met kiezen’
3. Fietstunnels kruisen de snelweg : ‘Lichte fietsroutes, die passen in de omgeving’
4. Ruim 30 viaducten : ‘De verschillende viaducten vormen samen één familie’
5. Tweede Hollandse Brug: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’
6. Knooppunt Diemen Oostzijde: ‘Een betonnen tafel met een laken van asfalt’
7. Brug over het Amsterdam-Rijnkanaal: ‘Nieuwe brug is ondergeschikt gemaakt’
8. Aquaduct Muiden: ‘Aquaduct Vechtzicht respecteert het uitzicht op omgeving’

 

“Mensen willen iets zien en hun emoties kwijt kunnen”

Wie met voorlichter Peter Hollaar op pad is geweest, kent wellicht het gevoel: je komt onthaast terug en bent geïnspireerd door het werk buiten. Voor het project A1/A6 Diemen – Almere Havendreef startte hij in november 2014 met rondleidingen voor het publiek. Als een nieuwe rondleiding online staat, is die steevast binnen 1 dag ‘uitverkocht’.

Jip en Janneke-taal

Peter geeft gemiddeld 2 keer per maand rondleidingen aan het algemeen publiek en 6 keer per maand voor relaties en opleidingen. Hij vertelt over de uitvoering, de techniek en de geschiedenis van het werk bij Rijkswaterstaat. “Ik begin met een presentatie in de bouwkeet zodat mensen een beeld krijgen bij wat ze buiten gaan zien. Eenmaal buiten zoemen we in op de details. Niet te technisch, maar in begrijpelijke taal. Ik leg in Jip en Janneke-taal uit hoe bijvoorbeeld verticale drainage werkt. Op deze manier vergeten mensen dat niet zo snel meer.”

Aha!

“Wat ik voor ogen houd is; wat wil het publiek weten en zien, ik denk vanuit de ontvanger. Na iedere rondleiding krijg ik vaak van deelnemers terug: Aha! Nu begrijp ik het allemaal. Dan weet ik dat mijn doelstelling in ieder geval is gehaald.”

Je verhaal kwijt

Peter: “Ik vind het heel goed dat er naast een online bezoekerscentrum ook rondleidingen zijn. Want ik blijf erbij, mensen willen iets zien en moeten hun verhaal kwijt kunnen. Dat gaat soms gepaard met emoties. Mensen die tegen het werk zijn, moeten hun verhaal kunnen doen en je moet hun mening respecteren. Dan creëer je meer vertrouwen en zul je ook aan draagkracht winnen.”

 

IMG_0743

Uitverkocht!

Als nieuwe rondleidingen op het online bezoekerscentrum worden aangekondigd, zijn die binnen 1 dag uitverkocht. Peter: “Mensen hebben zelfs de beleefdheid om zich af te melden als ze verhinderd of ziek zijn, en die worden dan keurig ingeboekt voor de volgende rondleiding. Mensen stellen dit zeer op prijs.”

Interactie

Hij houdt ook van interactie in de bus. “Als er geen interactie is, is er ook geen band. Of dat lukt, hangt af van de groep. De samenstelling van de groep is van wezenlijk belang. Individuen die op eigen gelegenheid komen, zijn het leukst. Zij zijn echt geïnteresseerd. Soms kan ik ook wat van het publiek leren. Of van de buschauffeur die tijdens een andere rondleiding iets heeft opgevangen wat ik niet weet.”

Peter’s toko

Waar Peter erg van geniet, is dat hij zelf de totale regie heeft. Het is zijn toko. Inmiddels heeft zijn vrouw Madelon ook een poot in de toko, zij doet de hele administratie. Peter: “Dat heeft ze goed op de rails. Zij krijgt ook de positieve reacties binnen via de e-mail!”

Vraag en antwoord Dag van de Bouw

Tijdens de Dag van de Bouw op 13 juni 2015, opende project A1/A6 Diemen – Almere Havendreef haar deuren voor het publiek. De circa 1.300 bezoekers konden die dag onder meer met een tourbus verschillende bouwwerken langs het traject bekijken. Antwoorden op vragen die vaak in de bus gesteld werden of die we niet ter plekke konden beantwoorden, hebben we verwerkt.

Brug over het Amsterdam-Rijnkanaal

Aquaduct

Spieringbrug

Spoorbrug

A1

Tweede Hollandse Brug

Bouwtaal

Sport en spel

‘Wordt er nog iets georganiseerd voordat de A1/A6 definitief open gaat voor het verkeer?’ was een veel gestelde vraag. Mensen denken dan aan een evenement voor fietsers of voetgangers, het EK skeeleren, een marathon of een andere sportactiviteit op de net nieuw aangelegde weg. Ook de oude A1 – voordat deze gesloopt wordt – is in trek voor bijvoorbeeld motorraces of kartwedstrijden. Allemaal leuke ideeën. We gaan nadenken of en in welke vorm eventueel iets georganiseerd kan worden, in samenwerking met andere partijen. Als er iets georganiseerd wordt, melden wij dit op het online bezoekerscentrum en in de nieuwsbrief.

Taal van de bouw

Onze kunstwerken zijn niet hetzelfde als die in het Rijksmuseum. In de bouw gebruiken we vaak termen die niet voor iedereen bekend zijn. Een bloemlezing van de meest gebruikte woorden. Ook een leuke term gevonden? Laat het ons weten via Facebook of Twitter. We voegen ‘m graag toe aan deze lijst!

Aardebaan

Een weg bestaat uit een aardebaan en de verharde weg. De aardebaan bestaat grofweg uit een gedeelte verbeterde ondergrond en een zandbed. Bovenop de aardebaan komt de fundering, een tussenlaag en uiteindelijk de deklaag zoals asfalt.

Betonvlechten

Met wapening maak je een betonnen constructie sterker. Wapening is vaak maatwerk en wordt gemaakt van betonijzer of -staal. Het in elkaar zetten van de wapening voor de specifieke constructie heet betonvlechten.

Koppen snellen

Na het heiwerk wordt de grond ontgraven totdat de ‘koppen’ van heipalen weer zichtbaar zijn. Het beton van de heipalen wordt dan tot 40 cm verwijderd zodat de wapening bloot komt te liggen. Die wordt gebruikt om de wapening van de vloer aan te bevestigen.

Kunstwerk

In vaktaal heten bouwwerken als bruggen, tunnels, sluizen en viaducten ‘kunstwerken’. Niet voor niets, want het zijn ware architectonische hoogstandjes. Voor het algemene publiek is het soms een verwarrende benaming omdat men aan schilderijen of beeldhouwwerken denkt.

Pannenbier

Als het hoogste punt bij de bouw van een object is bereikt, gaat de vlag uit en wordt er getrakteerd om dit gedenkwaardige moment te vieren.

Verticale drainage

Verticale drainage zijn kunststof strips die in de grond worden gedrukt om de zetting van de aardebaan te versnellen.

Vlinderen

Als het beton net hard genoeg is, wordt het afgewerkt door te vlinderen. Met speciale apparatuur wordt de bovenkant van het beton glad gestreken. Dit zorgt voor een dichte toplaag. Nu is het beton klaar voor de volgende stap in het bouwproces.

Zakbakens

Zakbakens zijn stalen pijpen die boven de aardebaan uitsteken en die helemaal doorlopen tot de onderkant van de zandophoging. Deze worden gebruikt om de zetting (het inklinken) van de aardebaan te meten en te monitoren.