Een stillere omgeving: zo zorgen we daarvoor

Een stillere omgeving: zo zorgen we daarvoor
Jeroen Zeedijk
Geluidadviseur Rijkswaterstaat

Op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere nemen we maatregelen die verkeerslawaai voorkomen. Daarvoor hebben we verschillende opties, zoals stil wegdek. 

Op dit moment gebruik we 2-laags ZOAB en in 2015 komt er een derde generatie nog stillere wegdekken. Maar we zetten ook geluidschermen in om verkeerslawaai te verminderen. Welke schermen zijn er en hoe werken ze? Jeroen Zeedijk, geluidsadviseur van Rijkswaterstaat legt het uit.

Meer en hogere geluidsschermen

“Veel bewoners maken zich zorgen over geluidoverlast”, vertelt Zeedijk. “Een geluidsscherm is een manier om geluidsoverlast voor de omgeving te beperken. Op veel plaatsen in het traject Schiphol-Amsterdam-Almere hebben we meer en hogere geluidsschermen neergezet om het geluid van wegverkeer ten opzichte van 2008 niet toe te laten nemen. Het stand still-beginsel noemen we dat.”

 

Geluidsscherm buitenring A10 9m hoog 062013 P1030270

In de schaduw

“Als een geluidsscherm voldoende ‘gewicht’ heeft, kan geluid niet door een geluidsscherm heen”, legt Zeedijk uit. “Achter het scherm ontstaat dan een soort schaduw, vergelijkbaar met de schaduw die ontstaat als we op de plaats van de geluidsbron een lichtbron zouden plaatsen. Kan een omwonende vanuit zijn huis over het geluidsscherm heen kijken, naar de bron van het geluid? Dan is de werking van het scherm vrijwel nihil.”

Geluid maakt een omweg

De schaduw van het geluid achter het scherm is ook niet volledig volgens Zeedijk. “De werking van een geluidsscherm wordt beïnvloed door de buiging van het geluid om het scherm heen. Daarbij is de omweg belangrijk die het geluid moet maken via de top en de zijkanten van het scherm. Want hoe groter de omweg die de geluidsstralen moeten afleggen, hoe effectiever het scherm is. Daarom laat een hoger geluidsscherm minder geluid door dan een laag scherm.”

 

Geluidsscherm A1

Verschillende soorten geluidsschermen

“Er zijn verschillende soorten geluidsschermen”, vertelt Zeedijk. “Langs het traject Schiphol-Amsterdam-Almere zetten we 3 soorten schermen in: transparante schermen, begroeide schermen en aluminium schermen.

Geluidsscherm A10 buitenring 062013 P1030273

Transparante schermen

“Door transparante schermen krijgen de woningen erachter meer daglicht”, legt Zeedijk uit. “Ook is het positief dat de weggebruiker meer kan zien van het landschap. Maar transparante schermen hebben ook nadelen: ze weerkaatsen licht, zijn gevoelig voor graffiti en vogels kunnen ertegenaan vliegen. Bovendien is een transparant scherm hard en glad, waardoor er weerkaatsing is naar de overkant van ongeveer 1,5 dB. Transparante schermen plaatsenwe daarom vaak schuin om de geluidreflectie naar boven te richten. Bewoners die ertegenover wonen hebben dan geen last van de reflectie.”

Geluidscherm beplanting 012014

Begroeide schermen

Omwonenden geven vaak de voorkeur aan begroeide schermen omdat het er mooi uitziet. “Een nadeel van een begroeid scherm is natuurlijk dat het in het begin kaal is”, zegt Zeedijk. “Het duurt een tijdje voordat het voldoende begroeid is. En het is belangrijk dat de vegetatie voldoende water krijgt. “De begroeiing zelf heeft overigens weinig effect op lucht en geluid. Voor lucht werkt een scherm het beste als het glad een een scherpe bovenrand heeft. Begroeiing kan wel enige weerkaatsing naar de overkant beperken.”

Aluminium geluidsscherm bij S113

Aluminium geluidsscherm bij S113

Aluminium, geluidsabsorberende schermen

Op delen van de A1/A10 staan geluidschermen van aluminium in plaats van transparante geluidschermen. Zeedijk: “De schermen zijn van aluminium om een mogelijke reflectie van het geluid naar de hoger gelegen woningen aan de overzijde van de A10 te voorkomen. De aluminium schermen zijn voorzien van een poreuze buitenlaag waar geluid doorheen kan. Aan de binnenzijde van de schermen wordt het geluid geabsorbeerd.”

 

Stillere autobanden

Zoab - met autowiel

Als weggebruiker kunt u zelf trouwens ook iets doen aan de vermindering van geluid, door stillere banden aan te schaffen.