Fotoreportage Schipholbrug
Er wordt hard gewerkt aan de Schipholbrug. De brug wordt aan beide zijden verbreed en de huidige brugklep wordt vervangen. Hieronder zie je waar we nu mee bezig zijn.
De Schipholbrug wordt aan beide kanten verbreed. Dit betekent dat er aan beide kanten steunpunten nodigen zijn waarop het nieuwe dek komt te liggen. Deze steunpunten hebben een fundering nodig. Op bovenstaande foto’s worden palen in de grond gemaakt als fundering. Eerst wordt wapening geplaatst, ook wel stalen vlechtwerk. Dit zorgt ervoor dat het beton dat hierna gestort wordt in het gat, stevig blijft. Bovenop de paal komen de poeren van de steunpunten. Een poer is een ondersteuning die het gewicht van het bouwwerk overdraagt op de ondergrond.
Contouren basculekelder. In deze toekomstige kelder komt straks de installatie om de beweegbare brugkleppen te bedienen.
EPS (piepschuim) blokken die worden gebruikt om de ondergrond te verstevigen. Op andere plekken gebruiken we voorbelasting (lagen zand) om de grond te laten in klinken en daarmee te verstevigen. Deze methode kost veel tijd. Omdat we bij de Schipholbrug minder niet hebben, wordt hier EPS gebruikt. Het EPS wordt ingepakt (waterdicht gemaakt). Daaroverheen komt grond, puinlaag en asfalt.
Opbouw van de tijdelijke ondersteuning over de N232 voor het maken van de nieuwe dekken.
Boren ankers in de bestaande schipholbrug om het nieuwe en oude dek te verbinden.
Opbouw van de tijdelijke ondersteuning voor het maken van de nieuwe dekken.