Half oktober 2022 beginnen de laatste werkzaamheden voor het tijdelijke viaduct over de Keizer Karelweg, aan de zuidkant van de A9. In drie weken tijd wordt het brugdek gelegd. Dat gebeurt ‘s nachts, zodat het verkeer er overdag geen hinder van heeft. Na het inhijsen van de liggers heeft Amstelveen de grootste hulpbrug van Nederland.
Het viaduct is een essentieel onderdeel van de bypass, de tijdelijke rijstroken die aan de zuidelijke zijde van de A9 worden aangelegd. Door de bypass komt de noordelijke rijbaan vrij te liggen. Bouwcombinatie VeenIX kan hier dan gaan werken aan de verdiepte ligging van de A9.
Verkeer rijdt door
Door het tijdelijke viaduct kan het snelwegverkeer gewoon doorrijden, zonder het verkeer op de Keizer Karelweg tegen te komen. Al een jaar is VeenIX bezig met de voorbereidingen voor de bouw van de hulpbrug, dat volgens werkvoorbereider Ron van Dijk van FCC Construcción een knap staaltje wegenbouw behelst.
,,Het gaat om een hulpbrug van bijna 34 meter breed en 94½ meter lang, en daarmee is dit het grootste tijdelijke viaduct van Nederland. Aan elke kant zijn er drie rijstroken. De hulpbrug rust op twee pijlers in het midden. Een pijler staat aan de westkant van de Keizer Karelweg, de ander staat precies tussen de rijrichtingen in.’’
Nieuw type ligger
Naast de afmetingen is het ook de eerste hulpbrug van Nederland met een nieuw type ligger, speciaal geschikt voor snelwegverkeer. De snelweg komt als het ware op het tijdelijke viaduct te liggen. ,,Normaal gesproken leggen we een hulpbrug over de snelweg heen’’, zegt Van Dijk. ,,Zoals het viaduct met twee rijbanen en een fietspad bij de Amsterdamseweg. Nu komt de snelweg op een tijdelijke brug te liggen.’’ Automobilisten op de A9 hebben zo amper door dat ze eigenlijk over een brug rijden.
Het bouwen van zo’n viaduct gaat niet zonder slag of stoot, ook al is het tijdelijk. Zo is VeenIX al in de zomer van 2021 begonnen met de fundering voor de landhoofden aan beide kanten van het viaduct. Een landhoofd is de overgang tussen het brugdek en de grond. Daarnaast zijn de bouwers bezig geweest met de opbouw van zandlichamen, het stabiliseren van de grond, het plaatsen van de pijlers en de afvoer van grondwater dat omhoog kan komen.
Plaatsen brugdelen
Alles bij elkaar een ingewikkelde klus, zegt Van Dijk. ,,Logistiek gezien is het een flinke uitdaging. De ruimte in bebouwd gebied is zeer beperkt en er rijdt continu verkeer.’’ Tijdens het plaatsen van stalen buizen voor de fundering kwamen de bouwers ook nog een onverwachte verrassing tegen. Ze stuitten op de resten van een oud viaduct uit 1932-1934.
De laatste fase is het plaatsen van de brugdelen op de landhoofden en de pijlers. Ook dat moet gebeuren op de krappe werkruimte bij de Keizer Karelweg, van 17 oktober tot en met 4 november. ,,Elke week worden er dertien brugdelen ingehesen’’, legt Van Dijk uit. ,,Die moeten we uiteindelijk allemaal aan elkaar koppelen.’’
’s Nachts afgesloten
Alle werkzaamheden gebeuren ’s nachts, zodat het verkeer op de Keizer Karelweg er overdag geen last van heeft. Vier nachten per week wordt de Keizer Karelweg afgesloten van 21.00 uur ’s avonds tot 05.00 uur in de ochtend. Die uren werken tientallen mensen op de krap bemeten bouwplaats, van de kraanmachinist tot uitvoerders en verkeersregelaars.
Het blijft spannend of alles op tijd klaar is, want er liggen volgens Van Dijk risico’s op de loer. ,,Het weer kan bijvoorbeeld een spelbreker zijn. Hopelijk gaat het niet te hard waaien, want bij windkracht 8 of hoger kunnen we de liggers niet inhijsen. Elke week hebben we een reservenacht om vertraging te voorkomen.’’
Veel verschillende betrokkenen
De datum verschuiven kan niet, zegt Van Dijk. ,,Je hebt te maken met zoveel verschillende betrokkenen, dat je de planning niet een paar dagen van tevoren nog kunt wijzigen.’’ Na het klaren van de monsterklus kunnen de werkauto’s van VeenIX waarschijnlijk al voor de kerstdagen rijden over het viaduct, dat zo’n drie jaar blijft liggen. In het voorjaar van 2023 kan iedereen over de grootste hulpbrug van Nederland rijden.