Het verkeer op de A9 vanaf knooppunt Badhoevedorp richting Amsterdam en Utrecht rijdt inmiddels over de bypass. Om de bypass aan te sluiten waren er een weekend lang afsluitingen op de A9. Sjoerd Hooghiemstra van aannemer VeenIX blikt terug op het weekend.
De werkzaamheden aan de bypass vonden op vijf locaties tegelijkertijd plaats. Voor iedere locatie was er een verantwoordelijk uitvoerder. Om het geheel in de gaten te houden was er ook nog een supervisor en een timekeeper. Die laatste hield de planning in de gaten en checkte telkens of alle werkzaamheden op tijd begonnen. Afgelopen weekend was Sjoerd de timekeeper.
Overzicht bewaren
‘De planning is mijn leidraad tijdens zo’n weekend’ vertelt Sjoerd. Daarin staat precies welke werkzaamheden wanneer uitgevoerd moeten worden. Het werk wordt in een treintje uitgevoerd, dus het ene kan pas beginnen als het ander klaar is. Sjoerd: Ik controleer bijvoorbeeld of het asfalteren op tijd start en als dat niet zo is wat daar de consequenties van zijn. Dat geef ik dan door aan de supervisor, die vervolgens beslist wat er moet gebeuren.’
Dit weekend liep gelukkig alles volgens planning. Daarom hoefden er geen ad hoc beslissingen te worden genomen.
Lange voorbereiding
Toch is het van tevoren altijd spannend of alles gaat zoals bedacht. Sjoerd: ‘We hebben dit weekend maanden voorbereid, maar op sommige zaken heb je geen invloed. Voor het hijsen van oude portalen mocht het bijvoorbeeld niet te hard waaien, terwijl er vrijdagmiddag nog een flinke wind stond. Gelukkig ging die op tijd weer liggen.’
‘Donderdag kwamen we samen voor een go/no go moment. Als we dan beslissen dat we starten, is er geen weg meer terug. Als je eenmaal begint, moet je het ook afmaken’, vertelt Sjoerd.
Restpunten na het weekend
En dat is ook gebeurd, de bypass ziet er prachtig uit, vindt Sjoerd. ‘En om dat te bereiken heeft iedereen, ruim 400 man, keihard gewerkt.’ Al zijn er na zo een werkweekend altijd nog wel wat kleine restpuntjes die in de week erna uitgevoerd moeten worden. ‘We moeten bijvoorbeeld nog wat reflectoren aanbrengen op de vangrail. Dat maken we de komende nachten nog keurig in orde.
‘Ook een dergelijk groot werkweekend doen we, in de voorbereiding en uitvoering, natuurlijk samen met Rijkswaterstaat en ook de gemeenten zijn aangehaakt. En dat is echt nodig, want we kunnen het niet alleen. We nemen samen de planning door en kijken vrijdag met elkaar of de werkzaamheden veilig kunnen beginnen en zondag of de weg veilig open kan.’
Werk gaat door
De rijbaan die nu vrij is, bouwen we om tot de noordelijke rijbaan van de bypass (richting knooppunt Badhoevedorp). In het weekend van 24 tot 27 maart is er weer een weekendafsluiting om die rijbaan om te zetten. Daarna is er ruimte om de verdiepte ligging te gaan bouwen.
Vierde rijstrook
In dat weekend maken we ook een vierde rijstrook vanaf knooppunt Holendrecht tot aan afrit 4 Ouderkerk aan de Amstel. Dit zorgt voor extra capaciteit tijdens de werkzaamheden. Om de doorstroming van het verkeer op de A9 richting Amstelveen tijdelijk al te verbeteren, bouwt VeenIX de vluchtstrook tussen knooppunt Holendrecht en afrit 4 Ouderkerk aan de Amstel om naar een tijdelijke extra rijstrook. Het verkeer rijdt hier dan over vier versmalde rijstroken.