Twee generaties bouwers in Ouderkerk

Een bijzondere ontmoeting op de Dag van de Bouw in Ouderkerk aan de Amstel op zaterdag 8 juni. Hier worden de bruggen over de Amstel en de Bullewijk momenteel verbreed en vernieuwd. Deze bruggen zijn gebouwd in 1974, en de toenmalige hoofduitvoerder Wim Spierings (inmiddels 91 jaar oud) kwam het project bezoeken. Uiteraard heette de huidige hoofduitvoerder Tim Reeves hem van harte welkom en praatte hij zijn voorganger van 50 jaar geleden uitgebreid bij over de werkzaamheden die hier nu plaatsvinden.

Wim Spierings was destijds werkzaam voor Gebroeders Haverkort, een bouwbedrijf uit Vroomshoop. ‘Volstrekt onvergelijkbaar’, is het eerste dat naar voren komt bij de vraag of hij veel overeenkomsten ziet met vroeger. Om te beginnen als het gaat om het materieel en de machines. ‘Dat was vroeger allemaal veel kleiner’, legt Spierings uit. ‘Takels, graafmachines, alles was kleiner. Projecten duurden daardoor ook veel langer.’ De aanvoer van goederen en zand gebeurde dus ook met veel kleinere vrachtwagens. Dat is een van de redenen geweest om de grond die hier nodig was voor de ophoging naast het tracé te winnen. Het enorme gat van meer dan 40 meter diep langs de weg, dat zodoende ontstond, kennen we nu als de Ouderkerkerplas, waar heel Ouderkerk op warme dagen verkoeling zoekt. Een recreatieplas die er zonder de A9 dus nooit zou zijn geweest.

Veiligheid

Maar ook de veiligheidsbeleving was een halve eeuw geleden anders dan nu. Er was bijvoorbeeld geen omheining. Spierings: ‘Iedereen kon zo het bouwterrein oplopen.’ Ook zaken als zekering of het werken met persoonlijke beschermingsmiddelen zoals een helm of schoenen met stalen neuzen waren toen een zeldzaamheid. Spierings: ‘Ik heb in mijn hele loopbaan nog nooit een dag een helm gedragen.’

Wat het werk 50 jaar geleden ook wezenlijk anders maakte, was het feit dat er bijna geen aanvoerwegen waren voor materieel. Het gebied waar nu de A9 loopt was weiland dat onteigend was en waar dus helemaal geen wegen waren. De aanvoer van materieel ging dus vaak dwars door het centrum van Ouderkerk aan de Amstel. En omdat er toen ook nog geen verkeersregelaars bestonden, leverde dat soms merkwaardige taferelen op. Spierings: ‘Ik weet nog dat er ankerstaven van 23 meter lang naar het werk moesten. Dat moest over een plein in het centrum, tussen de geparkeerde auto’s door en uiteindelijk ook nog dwars door een plantsoentje heen, omdat we anders de bocht niet konden maken.’ Uiteindelijk duurde dit een halve dag, waarin het verkeer er ook niet langs kon. Ook dat zou nu ondenkbaar zijn.

Bijzonder project

Spierings hoopt dat hij nog een kijkje kan komen nemen als de twee bruggen straks klaar zijn. ‘Het was destijds voor ons een bijzonder project dat ons als relatief onbekend bouwbedrijf gegund werd door Rijkswaterstaat. Twee enorme bruggen bouwen in 1,5 jaar tijd. We zijn ervoor gegaan en het is ons wel gelukt. En dat heeft Haverkort uiteindelijk landelijk op de kaart gezet.’