
In de nacht van 10 op 11 april jl. is de tandwielkast van de Schipholbrug tijdens een laatste veiligheidstest beschadigd geraakt waardoor de brug niet meer bediend kan worden en de bedienvrije periode voor vaarweggebruikers van de Oostelijke Staande Mast route verlengd is.
Sinds de ontstane schade wordt onderzoek gedaan door betrokken partijen en onafhankelijke experts naar de oorzaak. In de tweede helft van mei verwachten zij hun bevindingen te kunnen presenteren en kunnen we meer informatie geven over de periode die nodig is om de Schipholbrug te herstellen en de duur van de bedienvrije periode. Zoals eerder gemeld heeft dit voor het autoverkeer geen consequenties.
Programma Schiphol, Amsterdam, Almere
De Schipholbrug is onderdeel van het project verbreding en verdiepte aanleg A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO) van Rijkswaterstaat. De A9 wordt verbreed van drie naar vier rijstroken per rijrichting en er komt een wisselbaan. Ter hoogte van Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd.
De A9BAHO is het sluitstuk van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Door het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidmaatregelen.
Meer weten? Lees hier.