Het zand voor de aanleg van het nieuwe stuk van de A1 is afkomstig uit het IJmeer. Het is met schepen naar de zandpomp ‘Rhenus’ vervoerd. Deze lag in het IJmeer en loste de zandschepen. Via buizen spoten we het zand-watermengsel in de basis van de toekomstige weg. Hiervoor is een grote persbuis over de A1 geplaatst.
Vervoer met vrachtwagens en buizen
In totaal was voor de fundering van alle werken op het traject A1/A6 Diemen – Almere Havendreef zo’n 9 miljoen m³ zand nodig. Hiervan voerden we zo’n 5 miljoen m³ aan over de weg. En om minder hinder voor het verkeer te veroorzaken, transporteerden we de overige 4 miljoen m³ zand via buizen naar het gebied. De kwaliteit van het zand dat voor de A1/A6 wordt gebruikt, is nagenoeg overal hetzelfde. Het is afkomstig uit het IJmeer en Markermeer, daar waar de meren op diepte gebracht moesten worden voor de vaargeul naar Lemmer. Er is dus ‘werk met werk’ gemaakt. Ook gebruiken we zand uit delen van de bestaande snelweg die komt te vervallen. Overtollig zand voeren we af naar nieuwe projecten in de buurt.
Zand opspuiten, hoe werkt dat?
Voor het opspuiten van het zand zijn eerst ‘dijkjes’ aangelegd. Hiertussen is het zand-watermengsel gespoten. Het zand blijft dan liggen en het water loopt weg naar depots. In deze depots bezinkt het fijne materiaal dat met het water is meegestroomd waardoor het water nog zuiverder wordt. Daarna is het water teruggepompt in het IJmeer. Bekijk de video waarin projectleider Gert-Jan de Goede uitleg geeft over de opspuiting.
Grond samendrukken
Het opgespoten zand rust op een slappe veengrond, die nog moest worden samengedrukt. Via een speciaal proces, consolidatie genaamd, is dat samendrukken versneld totdat de ondergrond stabiel en sterk genoeg was om het gewicht van de weg en het verkeer te dragen is. Hiervoor was zo’n 9 maanden nodig.
Lees ook
- Bootje in het weiland langs de A1
- Plastic buisjes versnellen aanleg van A1 en A6
- Zand opspuiten, hoe werkt dat?