Wat en waarom Spieringbrug

De Spieringbrug is een beweegbare brug van 100 meter lang en 16 meter breed. De brug is aangelegd vanwege de verlegging en verbreding van de A1. Zo kan lokaal verkeer ook gemakkelijk naar beide zijden van de Vecht. De brug is in gebruik vanaf 18 september 2015.

Andere route voor lokaal verkeer

De brug koppelt het lokale verkeer van en naar Muiden los van het doorgaande verkeer over de A1. Bewoners van Muiden en Muiderberg hoeven niet meer via de A1 te rijden als ze van west naar oost rijden of omgekeerd. Bovendien ontlast de Spieringbrug de smalle sluisbrug in het centrum van Muiden.

Naam

De naam Spieringbrug verwijst naar de geuzennaam van de Muidenaren: Spieringen. In het hekwerk van de brug staat de naam ‘Muiden’ repeterend, de naam van de brug is verwerkt in de landhoofden en op de onderzijde van het beweegbare deel staat een gedicht over de Vecht van de negentiende eeuwse dichter Jacob Nicolaas Bastert. Ook qua vormgeving is de Spieringbrug bijzonder. Ze sluit door vorm, materiaal en de groene kleur aan bij zowel de groene omgeving als de historische sfeer van de Vesting Muiden.

Kunststof brug

De weg over de brug omvat twee rijstroken en een fietspad met twee rijrichtingen. Het is een beweegbare, zogenoemde ongebalanceerde brug met een openingsmechanisme dat met hydraulische cylinders en oliedruk werkt. Het val, het beweegbare deel van de brug, is een constructie van staal en het innovatieve vezelversterkte kunststof fybercore. Deze toepassing is licht, onderhoudsarm en oersterk.

Feiten voor de scheepvaart

  • Scheepvaartklasse CEMT II
  • 52 meter lengte
  • 7,5 meter breedte
  • Diepgang 2.10 meter (feitelijk ter plaatse 2.75 meter)
  • Doorvaarthoogte 3.85 meter
  • Eigen bedieningsregime, gebaseerd op de ‘groene golf Vecht’, onder meer afgestemd op de Spoorbrug Weesp

Lees ook

Naar werk: Spieringbrug