Hoe haal je een snelweg snel weg?

Hoe haal je een snelweg snel weg?
Niet. Het verwijderen van asfalt is een precies karwei. Tussen Almere Havendreef en Hogering frezen we het asfalt.

Het nieuwe gedeelte van de A6 tussen Almere Havendreef en de Hogering is al in gebruik genomen door het autoverkeer. Er zijn nog geen extra rijstroken. Dat komt omdat we de bestaande A6 eerst moeten verwijderen en daarna opnieuw aanleggen. Maar hoe werkt dat eigenlijk, een snelweg weghalen?

Hergebruik

De voornaamste bouwstoffen van asfalt zijn grind, zand en het bindmiddel bitumen. Mits er geen teer in de weg zit, is asfalt heel goed te hergebruiken. Dat is behalve goedkoper ook beter voor het milieu. In de praktijk wordt freesasfalt tot maximaal 50% hergebruikt in nieuw asfalt. Dat bespaart op de grondstoffen voor nieuw asfalt (steen, zand, vulstof en bitumen). De samenstelling van het gefreesde asfalt moet wel ongeveer overeenkomen met de samenstelling van het nieuw te produceren asfalt. De prijs van nieuw asfalt gaat zo iets naar beneden. En blijkt het gefreesde asfalt alsnog niet bruikbaar te zijn, dan wordt het hergebruikt als funderingsmateriaal onder het asfalt in combinatie met cement.

Frezen

Een speciale freesmachine schraapt alle asfalt centimeter voor centimeter weg en laadt deze op een dumper. Als we straks opnieuw asfalteren, ligt de oorspronkelijke weg weer keurig op z’n plek en sluit deze naadloos aan op de reeds in gebruik genomen wegdelen. Bekijk het frezen van de A6 van a tot z.

 

De dumper wordt geladen door de 'frees'.

De dumper wordt geladen door de ‘frees’.

 

Het afgeschraapte asfalt wordt via de transportband geladen op de dumper.

Het afgeschraapte asfalt wordt via de transportband geladen op de dumper.

 

De machinist houdt alles in de gaten. Hiervoor heeft hij een arsenaal aan knoppen.

De machinist houdt alles in de gaten. Hiervoor heeft hij een arsenaal aan knoppen.

 

Vanuit de frees zie je niet veel. Gelukkig kun je in de cabine heen en weer lopen en helpen spiegels om het zicht op het freeswerk te verbeteren en rechtuit te rijden.

Vanuit de frees zie je niet veel. Gelukkig kun je in de cabine heen en weer lopen en helpen spiegels om het zicht op het freeswerk te verbeteren en rechtuit te rijden.

 

De dumper heeft dezelfde snelheid als de frees. De mannen toeteren soms naar elkaar om op de juiste snelheid te blijven.

De dumper heeft dezelfde snelheid als de frees. De mannen toeteren soms naar elkaar om op de juiste snelheid te blijven.

 

Behalve de machinist, zit er ook nog iemand aan de knoppen van de frees. Hij bepaalt de hoogte van het afschrapen van het asfalt.

Behalve de machinist, zit er ook nog iemand aan de knoppen van de frees. Hij bepaalt de hoogte van het afschrapen van het asfalt.

 

Honderden beitels op een rij. De werklui controleren ze met grote regelmaat. Zijn ze versleten: dan worden ze vervangen.

Honderden beitels op een rij. De werklui controleren ze met grote regelmaat. Zijn ze versleten: dan worden ze vervangen.

 

De incassing: een flinke hap uit het asfalt. Voor deze frees een eitje natuurlijk.

De inkassing: een flinke hap uit het asfalt.  Voor deze frees een eitje natuurlijk.

 

Naar werk: Verbreding A6