Het nieuwe gedeelte van de A6 tussen Almere Havendreef en de Hogering is al in gebruik genomen door het autoverkeer. Er zijn nog geen extra rijstroken. Dat komt omdat we de bestaande A6 eerst moeten verwijderen en daarna opnieuw aanleggen. Maar hoe werkt dat eigenlijk, een snelweg weghalen?
Hergebruik
De voornaamste bouwstoffen van asfalt zijn grind, zand en het bindmiddel bitumen. Mits er geen teer in de weg zit, is asfalt heel goed te hergebruiken. Dat is behalve goedkoper ook beter voor het milieu. In de praktijk wordt freesasfalt tot maximaal 50% hergebruikt in nieuw asfalt. Dat bespaart op de grondstoffen voor nieuw asfalt (steen, zand, vulstof en bitumen). De samenstelling van het gefreesde asfalt moet wel ongeveer overeenkomen met de samenstelling van het nieuw te produceren asfalt. De prijs van nieuw asfalt gaat zo iets naar beneden. En blijkt het gefreesde asfalt alsnog niet bruikbaar te zijn, dan wordt het hergebruikt als funderingsmateriaal onder het asfalt in combinatie met cement.
Frezen
Een speciale freesmachine schraapt alle asfalt centimeter voor centimeter weg en laadt deze op een dumper. Als we straks opnieuw asfalteren, ligt de oorspronkelijke weg weer keurig op z’n plek en sluit deze naadloos aan op de reeds in gebruik genomen wegdelen. Bekijk het frezen van de A6 van a tot z.