Een nieuwe bypass langs knooppunt Watergraafsmeer zorgt er vanaf half april voor dat verkeer vanaf de A10-Noord makkelijk en veilig naar de S113 (Middenweg) kan rijden. Verkeersmanager Niels van den Brink van Rijkswaterstaat: “De bypass lost een knelpunt op dat extra rijstroken niet kunnen wegnemen.”
Vechten om ruimte
De bypass is een nieuwe parallelbaan om knooppunt Watergraafsmeer heen; de nieuwe rijbaan verbindt de A10-Noord met de S113. Tot nu toe moesten automobilisten vanuit Zeeburg richting de Middenweg steeds vechten om ruimte met de voertuigen die vanaf de A1 de A10-Oost op reden. Vooral in de ochtendspits zorgde dit voor opstoppingen, wanneer in- en uitvoegende weggebruikers elkaar op hetzelfde weefvak tegenkwamen.
Verkeersstromen ontwarren
“We hebben gekozen om beide verkeersstromen helemaal uit elkaar te halen”, zegt Van den Brink. “Ontvlechten heet dat in verkeerskundig jargon. Je zou ook kunnen zeggen: ontwarren. In de nieuwe situatie maakt verkeer vanaf A10-Noord op de Zeeburgerbrug al de keuze om naar de S113 (Middenweg) te rijden. Verkeer vanaf de A1 komt die mensen dus niet meer tegen en kan vlot en veilig invoegen op de A10-Oost binnenring. Dit is de meest optimale oplossing.”
Zandwal van 10 meter hoog
De bypass is letterlijk een van de oudste delen van de werkzaamheden op de A10-Oost. Sinds 2012 markeert een enorme zandwal de plaats waar de nieuwe parallelbaan moet komen. Bij de Zeeburgerbrug is de wal wel een meter of 10 hoog. Al die tijd heeft het zand de bodem samengeperst om deze stevig genoeg te maken voor aanleg van de bypass. Dat moment is nu aangebroken.
Bypass open
Half april voert aannemer CADICOM afrondende werkzaamheden uit aan de nieuwe baan: het leggen van asfalt. Na de weekendafsluiting van de A10-Oost binnenring gaat de bypass dan open voor verkeer, tegelijkertijd met de extra rijstrook op de A10-Oost binnenring richting Den Haag/Schiphol.