Om de A9 Gaasperdammerweg te kunnen verbreden en daar een tunnel te bouwen moeten eerst bomen en struiken worden verwijderd. In februari en maart waren dat er bijna 2500, grote en kleine bomen meegeteld. Voor elke boom die we kappen, plaatsen we een nieuwe terug in de directe omgeving. En in 2020 planten we bomen op het dak van de tunnel. Zo compenseren we de gekapte bomen.
Minder hinder voor voetgangers, fietsers en automobilisten
In februari en maart hebben we de eerste bomen gekapt, zodat we alle kabels en leidingen voor water, gas, elektriciteit en telecom kunnen verleggen. Hiervoor boren we een aantal buizen onder de A9, waarin de kabels en leidingen bij elkaar komen te liggen. Op deze manier levert het verleggen van kabels en leidingen minder hinder op voor voetgangers, fietsers en automobilisten. Ook verleggen we een warmteleiding die parallel langs de A9 ligt.
Op nog 2 momenten bomen en struiken verwijderen
Het volgende moment waarop begroeiing wordt verwijderd is eind 2014 of begin 2015. Dan maken we ruimte tussen Langbroekdreef/Maldenhof en de A9, zodat de A9 tijdelijk verlegd kan worden voor de bouw van de tunnel. Ten slotte verwijderen we eind 2015 of begin 2016 de begroeiing op de plaats waar de tunnel wordt gebouwd.
Kapvergunning
We weten nu nog niet hoeveel bomen er precies gaan verdwijnen. Voordat we bomen kappen, vragen we een kapvergunning aan. Deze wordt gepubliceerd in 2014. De omwonenden ontvangen dan meer informatie van Rijkswaterstaat en via de stadsdeelkrant. In het najaar starten we al met de aanplant van nieuwe bomen in de gebieden waar dit voorjaar bomen gekapt zijn. Op sommige locaties worden bomen verplant als dat mogelijk is.