Foto’s spoorbrug Muiderberg
Foto’s: Rien Moolhuizen
Momenteel bevestigen we de trekstangen en plaatsen we dwarsliggers. De trekstangen zorgen ervoor dat het horizontale brugdeel met dwarsliggers ook keurig horizontaal blijft liggen. De boog is erg sterk en draagt zo het gewicht. Nadat de dwarsliggers zijn geplaatst komt er nog een betonnen vloer. En daar weer bovenop uiteraard de treinrails. Foto’s: infrafotografie.nl.
Hij weegt 1.200 ton, ofwel 1.200 personenauto’s. Met 4 lieren is het ontbrekende middenstuk van de spoorbrug Muiderberg op maandag 12 oktober in 10 uur tijd omhoog gehesen. Het stuk boog is 3,5 meter hoog. Bekijk ook de timelapse van het hijsen.
Spoorbrug Muiderberg in aanbouw. Onder de oude spoorbrug is reeds ruimte gecreëerd voor de nieuwe landhoofden aan beide kanten van de A1. De treinen blijven tijdens deze werkzaamheden gewoon rijden. Op deze landhoofden komt de nieuwe spoorbrug vanaf het voorjaar 2016 te liggen. Kenmerkend stukje kunst is de rode scherf als onderdeel van de oude spoorbrug. Helaas zal deze verdwijnen als de nieuwe spoorbrug op z’n definitieve plek ligt.
Reusachtige delen van de spoorbrug Muiderberg in aanbouw. Beide bogen staan fier overeind. Er wordt onder meer gewerkt aan de hoofdliggers van de brug. De lange donker grijze stukken verbinden de bogen aan de onderzijde met elkaar. Tussen de liggers, ligt het laatste gedeelte witte boog. Deze wordt in oktober opgehesen en tussen de bogen geplaatst. Augustus 2015.
Foto’s gemaakt door Arjan Bolding, Dennis Aarts en Peter van Wagensveld (2x). Ook een mooie foto gemaakt? Stuur ons een Facebook-berichtje!
Rijkswaterstaat is gestart met de bouw van de nieuwe spoorbrug over de A1 bij Muiderberg. Datum: januari 2015