Wel eens een vangrail open zien staan? Dan ging het vast om een Calamiteitendoorsteek (CADO). Zo’n doorgang in een vangrail in de middenberm van een snelweg helpt hulpdiensten bij calamiteiten snel van de ene naar de andere rijbaan te komen. Dat scheelt kilometers omrijden. Wie bepaalt waar de nieuwe CADO’s komen bij de verbreding van de A6? En welke plekken zijn geschikt?
CADO’s redden mensenlevens
‘CADO’s kunnen mensenlevens redden’, vertelt Ben van der Zwaag, verkeersspecialist bij politie Flevoland. ‘Ze zorgen er namelijk voor dat hulpdiensten snel hulp kunnen verlenen bij een ernstig ongeluk. Het streven van de politie om bij spoedeisende meldingen binnen 15 minuten ter plaatse te zijn, is zo makkelijker te halen. We gebruiken CADO’s echter alleen bij zogenoemde ‘Prio-1’-incidenten, dus ernstige incidenten als brand en verkeersongevallen.’
Veilige en efficiënte locaties
Er zijn geen wettelijke regels voor de locatie van CADO’s. Nick Naber, specialist risico’s en veiligheid bij brandweer Flevoland: ‘Samen met Rijkswaterstaat en andere hulpdiensten bepalen we waar ze op de A6 het meest efficiënt en veilig zijn. CADO’s moeten bijvoorbeeld op plekken komen waar hulpdiensten veilig snelheid kunt minderen. De aannemer, die voor Rijkswaterstaat de CADO’s aanlegt, neemt onze eisen mee in zijn plannen.’
Voorbeeld geschikte locatie A6
Een voorbeeld van een geschikte plek voor een CADO op de A6 is volgens Van der Zwaag de rijbaan vanaf Almere Buiten naar Lelystad. ‘Je kunt daar niet meer van de hoofdrijbaan af, je moet dan helemaal naar Lelystad doorrijden en daar weer terug. Als je snel bij een incident wilt zijn, kost dat veel te veel tijd. Daar zijn CADO’s dus zeker nodig.’
Eisen aan locatie CADO verschillend
Elke hulpdienst stelt eigen eisen aan de locatie van een CADO. ‘Wij hebben een vaste kazerne in Almere vanwaar we uitrukken naar de A6’, vertelt Naber. ‘Van daaruit moeten we dus makkelijk naar de oprit, de parallelbaan en de hoofdrijbaan komen. Voor ambulances geldt dat ze snel van en naar het ziekenhuis kunnen rijden.’ Van der Zwaag: ‘De politie is veel onderweg, dus voor ons is het belangrijk dat er voldoende CADO’s beschikbaar zijn. Zo kunnen we incidenten vanaf meerdere plekken snel bereiken.’
Zien hoe een CADO werkt? Bekijk dit filmpje van de CADO-ontwerper.