De werkzaamheden aan de A10-Oost binnenring zijn in volle gang. Tijdens het eerste weekend van november 2013 hebben we de A10-Oost binnenring tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Amstel volledig afgesloten. De binnenring is voorzien van een nieuwe laag asfalt en we hebben de detectielussen onder het asfalt aangelegd.
Werkzaamheden combineren
“Om de verkeershinder te beperken zorg ik samen met collega’s van Rijkswaterstaat en de aannemer voor een goede afstemming met de omgeving. Ruim een jaar voor de weekendafsluiting ging ik voor de eerste keer om tafel met vertegenwoordigers van de gemeenten, Provincie Noord-Holland en Prorail. In de regio Amsterdam gebeurt zoveel dat we op tijd en intensief moeten overleggen om te voorkomen dat projecten of evenementen elkaar in de weg zitten. Het is onmogelijk om voor ieder project of groot evenement een apart weekend te reserveren, dus kijken we vooral welke combinaties van werkzaamheden wel of niet mogelijk zijn.”
Afspraken met Amsterdam ArenA
“Nadat de planning op hoofdlijn is vastgesteld, ben ik de laatste maanden voor een weekendafsluiting bezig om de details op orde te krijgen. Om de A10-oost bereikbaar te houden, hebben we duidelijke afspraken gemaakt met de politie, brandweer en ambulance. Tijdens deze weekendafsluiting werd bovendien op zaterdagavond de wedstrijd AJAX – Vitesse gespeeld in de Arena. Om te voorkomen dat door de combinatie van deze wedstrijd en de afgesloten A10-Oost binnenring ernstige verkeersproblemen ontstaan, heb ik afspraken gemaakt met de Amsterdam ArenA over het informeren van de supporters. Dat doen we per e-mail, internet en tijdens eerdere wedstrijden van AJAX. Dan wordt de weekendafsluiting op de scoreborden en videoschermen in het stadion aangekondigd.”
Weggebruikers en omwonenden informeren
“In de laatste week voor de weekendafsluiting hebben we automobilisten geïnformeerd over de werkzaamheden via alle route-informatiepanelen in de regio en met tekstwagens langs het traject. De omwonenden en bedrijven in de regio hebben we via een nieuwsbrief op de hoogte gebracht en we plaatsten advertenties in lokale en regionale dagbladen. Zelfs alle reizigers van en naar Schiphol ontvangen via de touroperator een oproep om rekening te houden met extra reistijd als gevolg van de werkzaamheden. In de nacht voor de weekendafsluiting draaiden we 250 gele borden die de tijdelijke omleidingsroutes aanduiden, zodat ze zichtbaar werden voor het verkeer. Uiteindelijk proberen we zo iedereen te informeren over de geplande weekendafsluiting.”