Afsluiting verbindingsboog Amsterdam Zuid Oost naar A9 van 10 tot 22 november, daarna boog naar A2 dicht

Vanaf zondag 10 november 23.00 uur tot vrijdag 22 november 05:00 uur is de verbindingsboog komende vanaf Amsterdam Zuid Oost (Meibergdreef) naar de A9 richting Amstelveen dicht. Een week later, vanaf zondag 17 november 20:00 uur tot vrijdag 22 november 05:00 uur is ook de verbindingsboog komende vanaf Amsterdam Zuid Oost (Meibergdreef) naar de A2 richting Utrecht dicht. Het verkeer wordt omgeleid via de Muntbergweg en oprit S111 Amsterdam Zuid Oost naar de A9 en moet rekening houden met circa 5 -10 extra minuten reistijd.

Aannemer VeenIX brengt deze periode overdag damwanden aan voor de onderdoorgang van de toekomstige wisselbaan. Deze damwanden moeten vlak langs de verbindingsboog richting Amstelveen worden aangebracht. In verband met de veiligheid voor de werknemers en weggebruikers, sluiten we de weg tijdens de werkzaamheden af. De weg blijft ook in de nachten afgesloten in verband met bouwmachines op de weg.

De verbindingsboog richting Utrecht wordt in deze periode verlegd naar de eindsituatie. Om deze verlegging mogelijk te maken moet de boog worden afgesloten.

Wisselbaan

De wisselbaan is de rode draad van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), waar de A9 Badhoevedorp-Holendrecht (A9BAHO) onderdeel van is en loopt nu tussen knooppunt Gooimeer (Hogering Almere) en knooppunt Diemen op het traject A6-A1-A9. Als onderdeel van het project A9BAHO wordt de wisselbaan verlengd tot bij Ouderkerk aan de Amstel. Het is dan met voorsprong de langste wisselbaan van Nederland, met een lengte van ongeveer 24 kilometer.

De in- en uitrit van de wisselbaan komt te liggen ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel. Bij knooppunt Holendrecht gaat de wisselbaan straks onder de noordelijke rijbaan van de A9 en de verbindingsboog door.

Balans tussen veiligheid en beperken omgevings- en verkeershinder

Bij het plannen van werkzaamheden wordt altijd een balans gezocht tussen veiligheid, het beperken van de omgevings- en verkeershinder. Het plaatsen van damwanden voor de omgeving brengt forse hinder met zich mee. Daarom is het niet wenselijk om deze werkzaamheden in de nacht uit te voeren. Omdat een snelweg niet overdag afgesloten mag worden in verband met forse vertragingen, kan het soms niet anders. In dit geval gaat het om een verbindingsboog waar minder auto’s gebruik van maken. Het overdag afsluiten van deze verbindingsboog levert dan ook beperkte verkeershinder op ten opzichte van de geluidshinder in de nacht.