De werkzaamheden aan de A9 tussen knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht zijn in volle gang. Het verbreden van bruggen en andere constructies zou niet mogelijk zijn zonder het harde werk van alle mensen op dit project. Een aantal van deze mensen stellen we graag voor. Deze keer Yahya Elshazly, werkvoorbereider bij FCC.
Van helpdesk tot tussenpersoon
Yahya is sinds 1,5 jaar betrokken bij het A9 project waaraan het Spaanse bouwbedrijf FCC werkt. FCC is onderdeel van de aanneemcombinatie VeenIX. Als werkvoorbereider werkt hij aan de verbreding van verschillende bruggen over de A9 en de pompkelder bij de Keizer Karelweg. Yahya begeleidt werkzaamheden vanaf de technische tekening tot aan de uitvoering. Hij luistert naar de vraag van de technicus, zet deze samen met ontwerpers om tot een schets, begeleidt het inkoopproces en maakt het papierwerk gereed voor de uitvoering. Vanaf het moment dat de uitvoering start, fungeert Yahya als helpdesk op de achtergrond. Hij staat dan paraat als er problemen ontstaan of als de uitvoering afwijkt van het plan.
Daarnaast is Yahya de schakelaar tussen de ontwerpers en het uitvoeringsteam. “Want”, zo vertelt Yahya, “soms werkt iets op papier, maar niet in de realiteit. De constructie van een brug bestaat bijvoorbeeld uit veel verschillende onderdelen. De verbinding tussen die onderdelen lijkt op papier makkelijk gemaakt, maar in de praktijk kan je al die onderdelen niet zomaar samenbrengen. Soms moet ik dan terug naar de ontwerper om de plannen aan te passen.”
Relaties bouwen
In alle fasen van het project moet er veel afstemming en overleg zijn tussen de verschillende disciplines. “Als ik bepaalde werkzaamheden plan en mijn collega plant dezelfde werkzaamheden op een andere locatie, hebben we een probleem. Want het kan gevaarlijk zijn om twee machines vlak naast elkaar in werking te hebben. In zo’n geval moet het minst belangrijke werk gestaakt worden, om het belangrijkste werk te kunnen laten plaatsvinden.”
Het onderhouden van relaties vindt Yahya het leukste aan zijn werk. “Om een project te laten slagen, moet het werk van verschillende partijen samenkomen. Goede communicatie is cruciaal daarbij. Daar heb ik echt plezier in!” Maar de communicatie verloopt niet altijd vlekkeloos. FCC is een Spaans bedrijf met veel internationale werknemers. De meesten spreken niet hun eigen taal op de werkvloer. “Dat leidt soms tot misverstanden. Daarom is de afstemming tussen verschillende betrokkenen zo belangrijk.”
Nog niet uitgeleerd
Na een carrière van 10 jaar in de bouw, heeft Yahya het vak al van verschillende kanten gezien. Hij kijkt met trots terug op grote projecten die hij ook over de grens uitvoerde. Voor de komende jaren ziet hij zichzelf nog altijd werkzaam in de bouw. “Veel infrastructuur in Nederland is aan vervanging toe. Dat geeft mij de mogelijkheid om meer ervaring op te doen en te blijven groeien. En als het me lukt om ook Nederlands te spreken, is de taal niet langer een barrière.”
In de ideale wereld ziet Yahya dat bouwbedrijven vaker de deur openzetten voor werknemers met een andere achtergrond. Hij zegt daarover: “Er zijn veel mensen met veel ervaring. Ze spreken alleen niet altijd de voertaal. Je zou het grote tekort aan werkkrachten kunnen oplossen door ook anderstaligen aan te nemen. Bovendien kunnen we het talent echt goed gebruiken!”