Van 14 tot en met 18 januari was het de Week van de Circulaire Economie. Deze week staat in het teken van een economie zonder afval. Ook bij de verbreding van de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost werkt Rijkswaterstaat zoveel mogelijk circulair.
Dit doen we door grondstoffen en materialen te hergebruiken en door de inzet van duurzame energie. De A6 Almere is straks de eerste energieneutrale weg van Nederland. Projectleider Raymond Daniëls van aannemerscombinatie Parkway6 vertelt hoe zij circulair bouwen aan de weg.
Rijkswaterstaat daagde aannemer Parkway6 uit om de eerste energieneutrale weg van Nederland te bouwen. Nadat de wegverbreding klaar is, komt er een groot zonnepanelenveld in knooppunt Almere. De zonnepanelen wekken genoeg energie op om de verlichting, de matrixborden, de verkeerslichten en de pompen voor de afwatering van de viaducten en bruggen bij de weg draaiende te houden. Maar al in de bouwfase van het project bespaart Parkway6 veel op grondstoffen, transport en energie. Dit doen zij door slim om te gaan met bouwmaterialen.
3500 keer minder op en neer varen
Na afronding van het SAA-project A1/A6 Diemen–Almere Havendreef bleef een gigantische hoop zand over. 700.000 kubieke meter zand, genoeg om tienduizenden vrachtwagens mee te vullen. Parkway6 zag een kans en nam dit zand over. ‘We hoefden het zand dus niet uit het IJsselmeer te winnen,’ aldus Raymond. ‘Dit scheelt 3500 keer op en neer varen met een vrachtschip. Daardoor stoten we minder CO2 uit en belasten we het wegverkeer minder.’
Volledig recyclebaar asfalt
Ook met het oude asfalt weet Parkway6 raad. ‘Een deel gebruiken we voor het zetten van de grond. Dit betekent dat we met dit oude asfalt extra druk leggen op de ondergrond van de weg. Hierdoor zakt de grond. Zo voorkomen we dat de bodem inzakt als de weg in gebruik genomen is. De rest van het oude asfalt brengen we naar de asfaltcentrale, waar het wordt gemengd met nieuw asfalt. Het nieuw aangelegde asfalt is in de toekomst ook weer volledig recyclebaar.’
Oude viaducten nuttig toepassen
Bij het slopen van de oude viaducten komt ongeveer 20.000 ton beton vrij, dit is evenveel als 20 miljoen pakken suiker. Dit beton gebruikt Parkway6 voor de fundering in de weg. Raymond: ‘Een weg bestaat uit drie lagen: een laag zand, een laag fundering van gebroken puin, waar we het gebroken beton in verwerken en een asfaltlaag. Deze lagen maken de weg stevig, zodat auto’s er overheen kunnen rijden. Van de 20.000 ton kunnen we 12.000 ton gebruiken voor de fundering. Het overige gebroken beton brengen we naar de betoncentrale. Daar wordt het verwerkt in nieuwe betonmengsels.’
Verrassende besparing
Ook kreeg Raymond een verrassende meevaller. ‘De grootste besparing zit in de ledlampen. We gingen er vanuit hiermee 5 procent energie per jaar te besparen. In werkelijkheid blijkt de energiebesparing wel drie keer zo hoog te zijn’, aldus Raymond. Hoewel de locatie voor het zonnepanelenveld bekend is, in knooppunt Almere, weet Raymond nog niet hoe het zonnepark er precies uit gaat zien. ‘Dit komt door de snelle technologische ontwikkelingen. De systemen om zonne-energie op te vangen, worden steeds geavanceerder en efficiënter. Waar je nu nog de afmetingen van een voetbalveld nodig hebt om zonne-energie op te vangen, volstaat straks een basketbalveld.’