Voor deze aflevering van Onderweg op de A9 nemen we een kijkje op het oostelijke deel van het traject tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Daar is volop reden toe, want dit najaar vindt onder andere op dit deel van de A9 een belangrijke verkeersomzetting plaats. Ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel moet eind oktober de hier nieuw aangelegde zuidelijke, bredere rijbaan in gebruik genomen worden. Hierdoor ontstaat werkruimte om de noordelijke rijbaan te kunnen maken. De noordelijke rijbaan komt deels op de plek van de oude noordelijke en zuidelijke rijbaan te liggen.
Bron: Amstelveenz
De werkzaamheden voor de verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht, een project van Rijkswaterstaat en onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere, zijn opgesplitst in drie werkgebieden: West (rondom Schipholbrug), Midden (Amsterdamse Bos en Amstelveen) en Oost (Ouderkerk aan de Amstel). Het team dat verantwoordelijk is voor het oostelijke deel, dat officieel loopt van de Beneluxbaan tot aan knooppunt Holendrecht, staat al sinds de start van het project onder leiding van de zeer ervaren hoofduitvoerder Tim Reeves. We spraken Tim op de bouwlocatie in De Ronde Hoep.
Traffic Switch
Wat direct opvalt in de grote bouwkeet, van waaruit Tim en zijn team rechtstreeks uitkijken op de A9, is de aangename sfeer. Tim en zijn team staan de komende weken voor de uitdaging om het verkeer op het oostelijke deel van de A9 te verleggen, ook wel fasering genoemd. Ofwel een ‘traffic switch’, zoals Tim, geboren in Engeland, opgegroeid in Schotland maar al 25 jaar woonachtig en werkzaam in Nederland, het zegt. De traffic switch bij Ouderkerk zal definitief zijn beslag moeten krijgen tijdens twee weekendafsluitingen van de A9, begin en eind oktober.
Tim legt uit dat zijn team nu volop bezig is met de voorbereidingen. Zo worden de laatste puntjes op de i gezet bij de in totaal acht viaducten die het oostelijke traject telt. ‘Dat gaat om zaken zoals het dichten van voegovergangen, het maken van verbindingen tussen de snelweg en bruggen en viaducten en het aanleggen van waterafvoeren’, zegt Tim. ‘Maar ook moeten we op het nieuwe wegdeel voorbereidingen treffen voor de verkeersmanagement systemen (zoals portalen voor signalering boven de weg) en natuurlijk moeten straks ook zaken als verlichting en belijningen worden aangelegd’, zegt Tim.
Ook wordt er de komende weken nog gewerkt aan het aanleggen van speciale blokken EPS (Expanded Polystyrene) voor bodem versterking. ‘Dat zijn grote piepschuimblokken met een compacte samenstelling, die samen met het ingeklonken zand van de afgelopen jaren voorkomt dat de weg verzakt. Normaal duurt het versterken van een bodem zo’n drie jaar, met deze blokken wordt dat versneld.’
Duizelingwekkende cijfers
Tim zegt dat alleen al in het oostelijke deelgebied tot nu toe 43.000 kubieke meter EPS is aangelegd. Maar hoeveel bergen werk het team van Tim reeds heeft verzet, wordt goed duidelijk als hij een aantal duizelingwekkende cijfers oplepelt: ‘Tot nu toe is alleen al in deelgebied Oost één miljoen (!) kubieke meter zand, 90.000 ton asfalt en bijna 10.000 kuub beton verwerkt’, rekent Tim voor. Vul dat aan met 2500 ton wapening (stalen kabels om beton te verstevigen) en 344 prefab-betonbalken en je weet ongeveer hoe enorm het project is. ‘Ja, het is veel, heel veel. En dan te bedenken dat we nu alleen nog maar bezig zijn met de verbreding van het zuidelijke deel van de snelweg, de noordelijke kant volgt als het verkeer is omgezet.’
Grootste uitdaging
Voor Tim is de grootste uitdaging niet het technische werk op zich, want hij ziet zich gesteund door de grote en zeer professionele organisatie bomvol kennis die achter VeenIX schuilgaat. ‘Als er een onverwacht probleem is, is er altijd wel iemand met goede ideeën of een oplossing. In de organisatie is zoveel kennis aanwezig dat ik nooit zorgen heb over technische zaken. Mijn grootste uitdagingen zijn vooral de logistiek en de omgeving, maar ook de sfeer in het team en de mensen die aan het project werken. Een goede werksfeer in het team is heel belangrijk.’
‘Het is in dit project heel uitdagend om een goed overzicht over alle werkzaamheden te hebben en te houden. Je moet daarom altijd heel goed op elkaar kunnen vertrouwen en als één groot team opereren. Ik ben vooral enorm trots op mijn mensen en ik heb er het volste vertrouwen in dat we de verkeersomzetting succesvol afronden.’