Meer dan twee keer de Eiffeltoren onder de grond door getrokken

Afgelopen week werd er aan de noordkant van de A9 in Amstelveen een mantelbuis getrokken. Met een speciale boortechniek werd een holle kunststof buis van 740 meter lang onder de grond door getrokken. Ter vergelijking: dat is meer dan twee keer de Eiffeltoren!

Bij de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht zijn we niet alleen met de weg bezig. Soms moeten er ook zaken rondom de snelweg worden verplaatst om ruimte te maken voor  de toekomstige situatie. Aan de noordzijde van de A9 – om precies te zijn: op het stuk tussen de Amstel en de Burgemeester Boersweg – liggen onder de grond diverse kabels. Door de verbreding moeten deze kabels verlegd worden. Op dit specifieke deel van het tracé is de ruimte beperkt en moest er dus een buis voor kabels – waaronder glasvezelkabels voor data – onder de grond door worden getrokken door middel van een zogenaamde gestuurde boring. En dat is een specialistische klus.

Reusachtige slang

Eddy van den Hazel van Adinf, een bureau voor ondergrondse infrastructuur, houdt met twee collega’s toezicht op het trekken van de mantelbuis, die in een langzaam tempo over het terrein richting een put wordt getrokken. ‘Er is eerst een gestuurde boring vanaf de Burgemeester Boersweg gedaan tot aan de Amstel. Met een ruimer wordt de diameter daarvan steeds iets groter gemaakt. Er ontstaat dan een soort tunnel die we vullen met bentoniet, een soort klei, om te voorkomen dat hij instort. En deze mantelbuis wordt nu door deze tunnel getrokken.’

de gestuurde boring

Het gaat om een buis met een diameter van 56 centimeter, die bestaat uit 62 delen van elk 12 meter lang, die allemaal aan elkaar vastzitten en zodoende een reusachtige, aaneengesloten slang van iets meer dan 740 meter lang vormen. Langzaam beweegt het gevaarte in de richting van een boorgat dat zich net onder water bevindt. Er lijkt geen einde aan te komen. ‘Als deze buis er straks in zit, komt er een aannemer die hier kabels doorheen kan trekken. Dat kunnen allerlei kabels zijn, in totaal is er plek voor 36 verschillende kabels. Er komt bijvoorbeeld een glasvezelkabel in. Aan het begin en eind van de mantelbuis worden de kabels draad voor draad en vezel voor vezel straks gekoppeld aan bestaande kabelnetwerken. Dat is een arbeidsintensieve klus waar de komende weken nog aan wordt gewerkt.’

Maar dus niet voordat hier eerst de volledige 740 meter kabelbuis door de boring heen is getrokken. Uiteindelijk duurde het ruim zeven uur voordat het zover was.  En nu ligt er hier niks meer in de weg om de A9 naar het noorden toe te verbreden!