Gevolgen vervoeren zand voor de nieuwe A1

Om de A1 te kunnen verleggen in zuidelijke richting hebben we  zand nodig. De drassige bodem wordt met zand steviger gemaakt om de nieuwe weg te dragen. In totaal gaat het om 9 miljoen kubieke meter zand.

 

Een deel van het zand wordt via een pijpleiding langs de A1 tussen knooppunt Diemen en knooppunt Muiderberg aangebracht via een pijpleiding. Ongeveer vijf miljoen kuub zand wordt vervoerd over de weg.  Voor het transport van het zand is de parallelweg Rijksweg vanaf 6 november vanaf het Amsterdam Rijnkanaal tot de Papenlaan afgesloten voor verkeer. Alleen bestemmingsverkeer kan nog van de weg gebruik maken.

 

Het bouwverkeer rijdt zoveel mogelijk over de bouwwegen die bouwcombinatie SAAone zelf aanlegt. Toch moet de aannemer ook gebruik maken van het bestaande wegennet. Dit kan zijn op de A1 en de A6 of op de onderliggende wegen in Muiden, Diemen en Muiderberg. De routes waarop het bouwverkeer rijdt worden met gele bouwborden aangegeven.

 

Het fietspad aan de westzijde van het Amsterdam Rijnkanaal (Kanaaldijk West) wordt tijdelijk om het werkterrein van de toekomstige nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal verlegd. Vanaf de onderdoorgang van de Muiderbrug (voor fietsers vanaf IJburg naar Diemen/Weesp) naar het spoor in Diemen, wordt het fietsverkeer gescheiden van het werkverkeer.