Plaatsen tijdelijke leidingbrug
Op zaterdag 28 oktober vanaf 7.00 uur plaatsen we een tijdelijke leidingbrug over afrit 5, Amstelveen-Stadshart. De leidingbrug bestaat uit palen (steunpunten) waar de leidingen op komen te liggen over de weg heen. Onderaan deze brief kunt u lezen waarom een leidingbrug nodig is en ziet u een afbeelding met de locatie van de leidingbrug. Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren, moet de afrit dicht zijn. In het weekend van vrijdag 27 oktober tot maandag 30 oktober is de afrit al dicht. We voeren deze werkzaamheden daarom dat weekeinde uit.
Werkzaamheden in detail
In de week van 23 oktober starten we met de voorbereidende werkzaamheden. We plaatsen dan betonnen platen die de fundering vormen voor de twee steunpunten voor de leidingbrug. Het ene steunpunt komt aan de zijkant van het Meanderpark, ter hoogte van de damwanden. We gebruiken daarvoor de toegangspoort van ons bouwterrein aan de Keerpuntweg en komen niet in het Meanderpark. Het andere steunpunt komt op ons eigen bouwterrein. Op zaterdag 28 oktober plaatsen we de twee steunpunten en de leidingen die er op komen. We verwachten dat we werkzaamheden in de loop van de dag zijn afgerond.
Wat merkt u ervan?
Geluidshinder
- De werkzaamheden zorgen voor matige geluidshinder. Met name het geluid van materiaal op materiaal kunt u horen.
- Er is aan het begin van de ochtend verlichting nodig om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren. Hier kunt u mogelijk wat hinder van ervaren.
Oktober en november: verkeershinder A9 en op- en afritten
In het laatste weekend van oktober en twee weekenden in november (10-13 november en 24-27 november) is de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (deels) dicht. Elders aan de A9 worden dan veel werkzaamheden uitgevoerd. Voor lokaal verkeer richting Utrecht/Almere zijn de opritten 5 Amstelveen-Stadshart en 4 Ouderkerk aan de Amstel grotendeels open.
Waarom een leidingbrug?
In april zijn we gestart met de bouw van de noordelijke bak van de verdiepte ligging. De noordelijke bak verdelen we in 17 delen (compartimenten) door middel van damwanden. Hierdoor ontstaan waterdichte bouwkuipen die vervolgens worden uitgegraven. De bovenste laag is droge grond en wordt over land afgevoerd. Voor het afgraven van de diepere grond, moet eerst water in de bouwkuip gepompt worden. Dat is nodig als tegendruk van het grondwater, zodat de bodem niet openbarst als we gaan graven. Dit heet nat ontgraven. Het vullen van de bouwkuipen gebeurt met water uit de Amstel. Hiervoor moeten we 2 leidingen aanleggen tussen de Amstel en de verdiepte ligging. De natte grond voeren we vervolgens met twee andere leidingen af naar de Grondbank, aan de zuidzijde van de A9, tussen de Burgemeester Boersweg en de Amstel. Het voordeel van het afvoeren per leiding is dat de natte grond niet op de wegen terecht komt en dat er minder transporten over de weg nodig zijn.
Meer informatie
- Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
- Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
- Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
- Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
- Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag t/m vrijdag en iedere eerste zaterdag van de maand van 12.00 tot 17.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de bibliotheek.