
Het zal weinig mensen die de A9 in Amstelveen gebruiken zijn ontgaan. Aan de oostkant van het tracé, ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel, zijn de afgelopen periode in rap tempo nieuwe geluidschermen verrezen. Dat moet ook, want in het voorjaar van 2026 zal op dit deel het geheel vernieuwde en verbrede wegdeel al worden opgeleverd en zijn op dit stuk de werkzaamheden vrijwel volledig afgerond.
Op het A9-tracé tussen Badhoevedorp en Holendrecht A9BAHO wordt in totaal meer dan veertien kilometer aan nieuwe geluidsschermen geplaatst. Een deel daarvan bestaat uit betonnen wanden die worden bekleed met hedera’s en andere groene klimplantsoorten. Ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel vormen transparante schermen van glas de benodigde geluidsbarrière. Ze zijn voor weggebruikers al een tijdje te zien. Sinds kort ook bij af- en oprit 4 (Ouderkerk aan de Amstel) van en naar de Burgemeester Boersweg. Ze vormen hier, licht hellend, een opvallende bocht. Met zo’n vijf meter hoog is het een imponerende wand.
3-D techniek
‘Voor de bekisting van de fundering is gebruik gemaakt van 3D-printtechniek,’ vertelt Savimby Augustuszoon vanaf de werkplaats nabij het viaduct over de Burgemeester Boersweg. Savimby is al vanaf dag één bij het project A9BAHO betrokken en vervult de functie van Disciplineleider Lijn Infra. Een veelomvattende functie die alles te maken heeft met de kwalitatieve en goede uitvoering van het omvangrijke bouwproject: ‘Rijkswaterstaat is te allen tijde verantwoordelijk voor de kwaliteit en de veiligheid. Alles moet goed, veilig en kwalitatief worden uitgevoerd. Daar kom ik in beeld, om daar op toe te zien.’
Punt- en lijnobjecten
Hij maakt namens advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos onderdeel uit van een cluster van drie disciplineleiders, binnen de Groep Techniek van Rijkswaterstaat. Twee van zijn collega’s zijn als disciplineleider verantwoordelijk voor alle zogenoemde puntobjecten in het project. Dit zijn op zich staande objecten, zoals bruggen en viaducten, verkeersportalen en verlichtingsmasten, maar bijvoorbeeld ook de verdiepte ligging.
Savimby is op zijn beurt verantwoordelijk voor vrijwel alle zogenoemde lijnobjecten op het tracé. Dat zijn in feite alle objecten die een fysieke lengte hebben, zoals bijvoorbeeld de geluidschermen. Maar ook al het asfalt, de grond- en waterkeringen en zaken als verzorgingsplaatsen vallen binnen zijn scope. ‘Als disciplineleiders zijn we er heel scherp op dat alles kwalitatief en veilig gebeurt, dat moet écht. Dat is in feite de corebusiness van Rijkswaterstaat. Als de aannemer werkzaamheden wil uitvoeren, bijvoorbeeld asfalteren, dan moet eerst zijn aangetoond zijn dat het asfalt sterk en veilig genoeg is en dat het werk ook veilig kan worden uitgevoerd. Eerder mogen ze van ons niet aan de slag.’
Savimby staat er uiteraard niet alleen voor. Hij heeft een heel team van specialisten om zich heen om de kwaliteit op tal van gebieden te kunnen bewaken. Van constructeurs en asfaltspecialisten, tot een geo-hydroloog en een oppervlaktewaterexpert aan toe. Echt alles wordt doorgemeten en vooraf getest, de kennis is enorm. ‘Soms schrikt de aannemer er ook wel eens van hoeveel we weten, we hebben heel veel disciplines in huis,’ zegt hij.
Tijd en ruimte
Terug naar de geluidsschermen en dan specifiek in de bocht bij afrit 4. Het was niet eenvoudig om die schermen hier binnen de beschikbare tijd veilig en stevig verankerd op hun plek te krijgen. Dat heeft er alles mee te maken dat er heel weinig bouwruimte is, omdat het verkeer over de A9 zoveel mogelijk door moet blijven rijden. ‘We kunnen de snelweg niet zomaar voor een langere tijd afsluiten. We moeten daardoor bij veel werkzaamheden dingen bedenken hoe we het werk sneller kunnen uitvoeren, zonder dat de kwaliteit en veiligheid in het geding komen,’ zegt Savimby.
‘Omdat we maar één reguliere weekendafsluiting de tijd hadden om de schermen op deze plek te plaatsen, was het niet haalbaar om alle funderingselementen individueel aan te brengen op de gebruikelijke manier. Toen heeft de aannemer zitten bedenken, hoe kan je dit versnellen?,’ zegt Savimby.
Betonprint
De oplossing kwam uiteindelijk in vooraf 3D-geprinte betonbakken. De weggebruiker ziet daar nu niets meer van, want de bakken, liefst 150 stuks in totaal, zijn op tubexpalen, dat zijn grote ronde stalen buispalen, in de grond geplaatst. Om de geluidsschermen stevig gefundeerd op de juiste plek te kunnen zetten werden de bakken, nadat ze waren voorzien van een dubbel wapeningsnet (dat is het ijzeren vlechtwerk dat het beton zijn sterkte geeft onder andere met een constructie van ijzeren dwarsstaven) volgestort met beton. Waar drie man zich tijdens de plaatsing bezighielden met positioneren en stellen, kon de betonwagen simpelweg langs rijden en de bakken achter elkaar volgooien. ‘Als ér een was volgestort, kon hij hup naar de volgende. Dat heeft enorm veel tijd bespaard ten opzichte van de klassieke methode, waardoor we het binnen de beschikbare tijd konden uitvoeren.’ Savimby noemt het een mooi voorbeeld van creatieve innovatie. ‘Ook al was dit niet direct uit innovatief oogpunt bedacht, maar om de werkzaamheden te versnellen. Het mooie aan het A9BAHO-project is de goede manier van samenwerken tussen de verschillende partijen, waardoor we tot dit soort oplossingen kunnen komen.’
Meer informatie?
Dit artikel is tot stand gekomen door de redactie van Amstelveenz.nl. Voor meer informatie kunt u terecht op www.amstelveenz.nl.