Start funderingswerkzaamheden noordelijke fly-over Holendrecht

IXAS breidt de capaciteit van knooppunt Holendrecht uit. Na maanden van voorbereidingen starten donderdag de eerste funderingswerkzaamheden voor de ondersteuningsassen van de nieuwe verbindingsboog tussen de A9 en de A2 richting Utrecht. Met dit bouwbericht informeren we u over de werkzaamheden en de overlast die ze mogelijk met zich mee kunnen brengen.

Funderingswerk nieuwe fly-over
De A9 Gaasperdammerweg wordt verbreed van 2×3 rijstroken naar 2×5 rijstroken én een wisselstrook. Ook de capaciteit van knooppunt Holendrecht wordt uitgebreid. Hiervoor verbreden we bestaande rijbanen en viaducten en legen we een nieuwe fly-over aan die de A9 verbindt met de A2 richting Utrecht.

 

Op donderdag 14 april start IXAS met de eerste funderingswerkzaamheden voor de nieuwe fly-over. Tot begin juni werken we aan de oostelijke ondersteuningsassen. Vanaf eind juni tot in 2017 werken we aan de overige assen .

 

Voor de funderingen leggen tijdelijk bouwkuipen aan met damwanden. Daarna heien we palen waarop de pijlers en de assen steunen. In de tabel ziet u wanneer we waar aan het werk zijn.

 

Hinder
De damwanden trillen we in de grond, de palen heien we in de grond. Deze werkzaamheden zorgen voor geluids en trillingshinder wat vervelend kan zijn voor aanwonenden. Om de hinder te verminderen brengen we een geluidswerdende mantel om het heiblok aan. Hiermee wordt het geluid van het heien met de helft gereduceerd.

 

Opbouwen ondersteuningsassen
Als de funderingen klaar zijn, beginnen we met het storten van het beton voor de pijlers en assen. Deze werkzaamheden brengen weinig hinder met zich mee.