
In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).
Halverwege januari ontving u van ons de laatste update over de voortgang van de werkzaamheden aan de verdiepte ligging in Amstelveen (briefkenmerk A9BH-492A). Tijd voor een nieuwe update.
Let op: met deze brief geven wij een algemeen overzicht van de voortgang en planning van de werkzaamheden aan de verdiepte ligging. Als er werkzaamheden bij u in de omgeving plaatsvinden die hinder veroorzaken, ontvangt u vooraf een aparte brief met detailinformatie over deze werkzaamheden.
In deze brief vindt u informatie over:
• Waar bouwen we aan?
• De bouwstappen: voortgang
• Doorkijk komend jaar
• Afsluiting afrit 5 in 2026
Waar bouwen we aan?
Ter hoogte van Amstelveen komt de A9 verdiept te liggen over een lengte van 1,6 kilometer. Over de verdiepte ligging komen drie overkappingen: twee van 249 meter breed (bij het Oude Dorp en het Stadshart) en één van 85 meter breed (ter hoogte van de Meander). Sinds 2023 bouwen we de noordelijke bak van de verdiepte ligging. Die kunnen we niet in één keer bouwen. Daarom hebben we de locatie van de toekomstige noordelijke bak verdeeld in 18 compartimenten (bouwkuipen). In elk compartiment voeren we dezelfde werkzaamheden uit, maar niet tegelijkertijd. Dit betekent dat we in het ene compartiment bijvoorbeeld nog onderwaterbeton storten, terwijl we in het andere compartiment al het wegdek aan het afronden zijn.
De bouwstappen: voortgang
Er gebeurt veel in de noordelijke bak van de verdiepte ligging. Op allerlei plekken zijn we met verschillende werkzaamheden bezig. Maar hoever zijn we met de bouwstappen in alle compartimenten?
• De 5 kilometer aan damwanden en 6.900 funderingspalen voor de noordelijke bak zijn inmiddels in alle compartimenten geplaatst.
• Met het testen van de funderingspalen zijn we over de helft. De testen zijn nodig om de kwaliteit van de palen aan te tonen. Slaagt een paal niet voor de test, dan moeten we palen erbij boren. Hoe testen we? Een machine pakt de bovenkant van de paal vast en trekt er enkele uren met kracht aan. Als de paal aan het einde van de testperiode stabiel is gebleven, weten we zeker dat deze sterk genoeg is voor de constructie.
• Het afgraven van grond in de compartimenten is gereed, met uitzondering van de compartimenten 6, 8 en 10 (zie afbeelding op de volgende pagina voor de locatie). De weggegraven grond is gebruikt op andere delen van het project of projecten in de omgeving.
• Halverwege de zomer van 2025 zijn de onderwaterbetonstorts naar verwachting afgerond. Zie afbeelding 1 op de volgende pagina van de brief. Om onderwaterbeton te kunnen storten, pompen we het compartiment vol met water uit de Amstel. Vervolgens moet ieder compartiment in één keer volgestort worden met onderwaterbeton, zodat het als één geheel kan drogen en er geen naden in het beton ontstaan. Dit betekent dat we het storten niet kunnen onderbreken en in grote compartimenten dag en nacht doorgaan tot het compartiment vol is.
• Na het onderwaterbeton storten we de constructievloer, wanden en bij sommige compartimenten het dak van de overkappingen. In een aantal compartimenten zijn we hier al mee begonnen. Anders dan het onderwaterbeton storten we de constructievloer wél in delen. We zijn dus meerdere keren in een compartiment aan het storten. De storts duren vaak minder lang dan het onderwaterbeton. Ten westen van de Keizer Karelweg is een deel van het dak van de overkapping al goed zichtbaar.

Doorkijk komend jaar
Komend jaar zijn we vooral bezig met het storten van beton voor de vloeren, wanden en overkappingen. Naar verwachting is de noordelijke bak van de verdiepte ligging volgend voorjaar gereed en gaat al het verkeer door de noordelijke bak op 2 x 3 rijstroken rijden. Vervolgens halen we de bypass van de A9 (tijdelijke zuidelijke rijstroken) weg en starten we met de bouw van de zuidelijke bak.
Afsluiting afrit 5 Amstelveen-Stadshart in 2026 afgesloten
Vanaf maart 2026 is afrit 5 Amstelveen-Stadshart aan de zuidkant van de A9, komende vanuit de richting Schiphol/Haarlem, 15 maanden afgesloten. Hierdoor ontstaat aan de zuidzijde de benodigde extra ruimte om werkzaamheden efficiënter en veiliger uit te voeren en voorkomen we verdere uitloop van de planning. Door beperkte ruimte tijdens de bouw van de noordelijke bak is de planning namelijk sterk onder druk komen te staan. Daarom is in overleg met Amstelveen, voor deze oplossing gekozen. Beide opritten 5 en afrit 5 aan de noordkant blijven deze periode wel beschikbaar. Gedurende de kerstperiode is afrit 5 (beide zijden) gedurende 3 weken beschikbaar.
Bereikbaarheid Stadshart
Tijdens de afsluiting van afrit 5 aan de zuidkant kan het verkeer vanuit Schiphol/Haarlem, richting het Stadshart en Amstelveen zuid, keren bij af- en oprit 4 Ouderkerk aan de Amstel en vervolgens bij afrit 5 aan de noordkant de A9 verlaten. De extra reistijd buiten de spits is circa 5 minuten.
Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot 20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de bibliotheek.
