Update werkzaamheden verdiepte ligging

Eind juni ontving u van ons de laatste update over de voortgang van de werkzaamheden aan de noordelijke bak van de verdiepte ligging (briefkenmerk A9BH-492A). Ook in de zomer is er veel werk verzet. Tijd voor een nieuwe update. Let op: met deze brief informeren wij u over het werk en de voortgang van de werkzaamheden aan de verdiepte ligging. Als er werkzaamheden bij u in de omgeving plaatsvinden die hinder veroorzaken, ontvangt u vooraf een aparte brief met detailinformatie over deze werkzaamheden.

Wat bouwen we?

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).

Ter hoogte van Amstelveen komt de A9 verdiept te liggen over een lengte van 1,6 kilometer. Over de verdiepte ligging komen drie overkappingen: twee van 249 meter breed (bij het Oude Dorp en het Stadshart) en één van 85 meter breed (bij de Meander/Bovenlandpad). Sinds vorig jaar bouwen we de noordelijke bak van de verdiepte ligging. Die kunnen we niet in één keer bouwen. Daarom hebben we de locatie van de toekomstige noordelijke bak verdeeld in 17 compartimenten (bouwkuipen). In elk compartiment voeren we dezelfde werkzaamheden uit, maar niet tegelijkertijd. Dit betekent dat we in het ene compartiment bijvoorbeeld nog zand aan het ontgraven zijn, terwijl we het andere compartiment al volpompen met water.

Huidige werkzaamheden

Funderingspalen

Het grootste deel van de in totaal 6.900 funderingspalen voor de noordelijke bak is inmiddels geboord. Alleen ter hoogte van Meandertoren 1 en de Meester F.A. van Hallweg gaat dit begin volgend jaar nog gebeuren (in compartiment 6B en 8).

Storten onderwaterbeton

Als een compartiment volledig is uitgegraven, de funderingspalen zijn geboord en het water erin is gepompt, is de volgende stap het storten van onderwaterbeton. Dit is de onderste laag van de verdiepte ligging. Hier informeerden we u in de vorige update van de verdiepte ligging in juni ook over. Bij een aantal compartimenten is deze stort inmiddels afgerond. Op afbeelding 1 op deze pagina kunt u zien wanneer welk compartiment aan de beurt is.

Bouw constructievloer, wanden en dak

Na het storten van onderwaterbeton, pompen we het water uit de bouwkuip en bouwen we de constructievloer, de wanden en het noordelijke deel van de overkappingen van de verdiepte ligging. We maken eerst een houten bekisting. Dat is een soort mal om later het beton van de wanden en het dek van de overkapping in te storten. Ook brengen we wapening aan: stalen vlechtwerk waar we het beton overheen storten. Zo wordt de constructie extra stevig.

Nachtelijke betonstorts

Voor al het (onderwater)beton geldt dat dit in één keer gestort moeten worden, zodat het één geheel wordt en er geen naden ontstaan. Afhankelijk van de grootte van een compartiment, kan het dus zijn dat we ook in de nacht betonstorten. De woningen die in aanmerking komen voor compensatie, ontvangen daar bericht over. Als een (onderwater)betonstort dicht bij uw woning is, ontvangt u hier circa 10 dagen van tevoren een aparte brief over.

Plaatje van de planning en waar beton wordt gestort

Afbeelding 1: Indeling van compartimenten en planning storten onderwaterbeton

Verleggen kruispunt Keizer Karelweg

Op de huidige locatie van het kruispunt Keizer Karelweg ter hoogte van de A9, moet het deel voor de noordelijke bak nog gebouwd worden (compartiment 6B op de kaart hierboven). Om ruimte te maken, schuiven we het kruispunt (ook wel DDI genoemd) een stukje op naar het westen. Nu ligt daar nog een open bouwkuip (compartiment 7A). Voordat we het kruispunt daarnaartoe kunnen verplaatsen, moeten we dus eerst een deel van de overkapping Stadshart over compartiment 7A bouwen en andere werkzaamheden uitvoeren.

Kabels en leidingen verleggen

Er liggen veel kabels en leidingen onder de huidige Keizer Karelweg. Deze moeten we verplaatsen voor de bouw van de verdiepte bak. Ze komen straks te liggen in het wegdek op de overkapping.

Verplaatsen kruising Keizer Karelweg ter hoogte van A9 naar dak overkapping Stadshart

Na het verleggen van de kabels en leidingen en het bouwen van de wanden en dak van compartiment 7A, kunnen we de nieuwe kruising inrichten. We asfalteren het dek, plaatsen markering, verlichting, verkeerslichten en bebording. Nadat het verkeer op de nieuwe kruising rijdt, verwijderen we de huidige kruising. Verplaatsen oprit 5 Amstelveen-Stadshart richting Schiphol Oprit 5 richting Schiphol loopt nu door compartiment 8. Om ook hier de verdiepte ligging te bouwen, verplaatsen we de oprit naar compartiment 7B. Omdat dit compartiment al is uitgegraven, wordt de oprit met behulp van een brug over de bouwkuip heen aangelegd.

Verkeershinder verleggen kruispunt Keizer Karelweg

Om bovenstaande werkzaamheden uit te voeren, zijn de Keizer Karelweg en de op- en afritten 5 Amstelveen-Stadshart drie lange weekenden afgesloten. In de eerste twee weekenden verleggen we de kabels en leidingen. Het kruispunt is dan wel beschikbaar voor fietsers en voetgangers. Tijdens het derde weekend verplaatsen we het kruispunt. De weg is dan afgesloten voor al het verkeer.

De afsluitingen zijn van:

  • Donderdag 10 oktober 20.00 uur tot maandag 14 oktober 5.00 uur (wel beschikbaar voor fietsers en voetgangers)
  • Donderdag 7 november 20.00 uur tot maandag 11 november 5.00 uur (wel beschikbaar voor fietsers en voetgangers)
  • Donderdag 21 november 20.00 uur tot maandag 25 november 5.00 uur (afgesloten voor al het verkeer)

Meer informatie over de afsluitingen van de Keizer Karelweg is te vinden op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat: bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl

Damwanden plaatsen

Als het kruispunt Keizer Karelweg en oprit 5 verlegd zijn, kunnen we ook de bouwkuipen gaan maken in compartiment 6B en 8 (zie afbeelding 1 voor de locatie). We verwachten de damwanden eind dit jaar of begin volgend jaar te plaatsen. Daarna kunnen ook de funderingspalen in deze compartimenten geboord worden. Bewoners in de directe omgeving worden hier per brief over geïnformeerd.

Meer informatie

  • Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
  • Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
  • Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
  • Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
  • Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag t/m vrijdag en iedere eerste zaterdag van de maand van 12.00 tot 17.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de bibliotheek.