
De verbreding van Rijksweg A9 tussen knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht kan niet zonder alle mensen die aan het werk zijn. Een aantal van hen stellen we graag aan je voor. Vandaag: Jaber Eriqat, architect en integratiemanager bij VeenIX. Eerder werkte hij in Abu Dhabi aan het presidentieel paleis van de Koninklijke Familie en aan een van ’s werelds grootste luchthaventerminals – de Abu Dhabi International Airport. Toch is hij het meest trots op zijn rol bij het A9 project, bij de Schipholbrug.
Wat maakt dit project zo bijzonder voor jou?
‘Als junior architect was ik betrokken bij het ontwerp van een paleis van maar liefst 315.000 m². Later werkte ik aan de Abu Dhabi International Airport, met zijn indrukwekkende oppervlakte van 700.000 m². Het A9-project mag dan relatief klein zijn in vergelijking met mijn eerdere projecten, het heeft zijn eigen unieke charme.’
‘De Schipholbrug is een cruciale schakel in de infrastructuur. Zowel over de weg als over het water. De brug moet niet alleen operationeel zijn, maar ook het mechanisme moet feilloos functioneren. En – ook niet onbelangrijk – de brug moet ook esthetisch aantrekkelijk zijn. Voor mij is het de eerste keer dat ik zo’n technisch project over water doe. Dit is een ongelooflijk waardevolle ervaring. En laten we eerlijk zijn: wie gaat er beter om met water dan de Nederlanders?’
Wat is jouw rol?
‘Mijn belangrijkste taak is het vertalen van ontwerpconcepten naar gedetailleerde bouwplannen. Met veel zorg selecteer ik materialen die voldoen aan de hoogste kwaliteits- en duurzaamheidsnormen. We moeten aan strikte regelgeving voldoen dus ieder detail is van cruciaal belang. Ook coördineer ik tussen verschillende afdelingen, zodat ons werk naadloos aansluit op de projectdoelstellingen. De Schipholbrug bewijst onze technische expertise, toewijding aan veiligheid en gebruikerservaring. Iedere beslissing die we nemen, heeft ook weer invloed op het lange termijn succes en de functionaliteit van deze essentiële verbinding.’
Hoe zit een gemiddelde dag eruit?
‘Geen enkele dag is hetzelfde. We werken aan de verbreding van een belangrijke en drukke snelweg. Dat maakt ons werk extra uitdagend. Soms moeten we het werk stilleggen omdat er vogels broeden. Op andere momenten komt materiaal niet op tijd aan. We moeten dan snel alternatieve oplossingen bedenken om vertraging te minimaliseren – met veiligheid altijd als hoogste prioriteit.’
Kan je ons iets vertellen over de ecopassage waar je aan werkt?
‘Zeker! We zijn ons zeer bewust van de impact die ons werk op de natuur kan hebben, vooral omdat we dicht bij het Amsterdamse Bos werken, waar veel dieren leven. Met de ecopassage zorgen we ervoor dat deze dieren veilig de weg kunnen oversteken. Ik werk nauw samen met Mark Arts, een specialist in design, en controleer of de tekeningen voldoen aan alle eisen en regelgeving.’
Wat vind je het leukst aan je werk?
“Het internationale karakter van dit project spreekt me aan. In onze teams werken meer dan tien verschillende nationaliteiten samen. Dit zorgt voor uitdagingen – taalbarrières of verschillende werkstijlen. Maar het biedt ook een enorme meerwaarde. Als we tegen problemen aanlopen, bijvoorbeeld met voorschriften of eisen, is er altijd wel iemand die een vergelijkbare situatie eerder oploste. Door naar elkaar te luisteren, leer je elke dag iets nieuws en dat maakt het zo bijzonder.’