Op het dak van de Gaasperdammertunnel zie je steeds beter de contouren van het park. Maar het werk is nog niet klaar. Als omwonende zie je vrachtwagens waarschijnlijk vaak voorbijrijden, of hoor je machines hun werk doen. Tom Peppink, projectleider GWW, vertelt wat er nog allemaal moet gebeuren.
‘Vroeger kon je vanuit Gaasperdam de Bijlmermeer niet zien liggen. Er zat een snelweg op een hoge terp tussen. Nu zit er niet een snelweg tussen, maar een park. En je begint steeds beter te zien hoe het uiteindelijk gaat worden. Dat vind ik erg leuk’, vertelt Peppink.
Aarde aanbrengen
Er wordt dus nog wel hard gewerkt op het tunneldak. ‘We moeten nog veel grond vanuit het depot bij de Gooiseweg naar het dak rijden, zodat er een laag teelaarde ligt waarop planten kunnen groeien. En de wegen en fietspaden die over het dak gaan, leggen we nu ook aan’, weet Peppink.
Bij het grond aanbrengen zie je goed dat het werk opschiet. ‘Dat is eigenlijk heel lomp werk. Rijden en scheppen, rijden en scheppen’, vertelt Peppink. Het aanleggen van de fietspaden is veel meer precisiewerk. Zorgen voor de riolering, betonnen randen plaatsen en tegelen. Daar is net zo veel werk voor nodig, maar je ziet minder snel progressie.’
Viaducten slopen
En naast de tunnel, op de plek van de oude A9 wordt ook nog hard gewerkt. ‘Zand uit de oude A9 moeten we nog afvoeren, maar ook de oude viaducten moeten we slopen.’
De meeste werkzaamheden leveren beperkte hinder op in de omgeving, maar slopen gaat helaas niet zonder veel herrie. Peppink: ‘Af en toe zijn er werkzaamheden waarvoor we intensiever lawaai moeten maken. Die duren dan 1 of 2 weken. Zo slopen we nu het A9-viaduct boven de Huntumdreef. Dat is op die locatie nu vervelend, maar daarna zijn we in die hoek klaar met de sloopwerkzaamheden.’
Hinder beperken
Bij het slopen komen er veel grove stukken beton vrij. Dat moet gebroken worden zodat het hergebruikt kan worden. ‘Dat doen we expres niet op de plek waar het viaduct stond’, vertelt Peppink. We hebben daar drie plekken voor gekozen waar we het verst van de bebouwing af zijn. Op die manier beperken we de geluidshinder.’
Ook andere maatregelen worden ingezet om mogelijke hinder te beperken. ‘Bij transportroutes proberen we woonwijken zo veel mogelijk te vermijden en we verspreiden de transporten, zodat niet alleen de mensen langs 1 weg er last van hebben.’
Lekker fietsen
In september moet het meeste werk klaar zijn en voor de bouwvak is het meeste sloopwerk al klaar. Vanaf november worden dan wel weer planten, struiken en bomen geplaatst. Maar voor die tijd kan je al gebruikmaken van de fietspaden op het tunneldak. En ook van het fietspad op de brug over de Gaasp, waardoor je vanaf de Loosdrechtdreef over de Gaasp kan fietsen en in landelijk gebied terecht komt.