Zes partijen in aanbesteding A9 Badhoevedorp – Holendrecht

Zes partijen doen mee met de tender voor het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht. Daaronder vallen onder andere de verdiepte ligging bij de A9 Amstelveen en de vernieuwing van de Schipholbrug.

Dit zijn de volgende bedrijven en consortia:

  • Gate9 B.V. i.o.
    Combinanten:
    Boskalis Nederland PPP 1 B.V. en Participatiemaatschappij Volkerlnfra PPP B.V.
  • AmstelLink
    Combinanten:
    Dura Vermeer Groep NV, BESIX Group, HOCHTIEF PPP Solutions GmbH en John Laing Investments Limited.
  • Poort van Son B.V. i.o.
    Combinanten:
    BAM PPP PGGM Infrastructure Coöperatie U.A., Van Oord PPP BV, European Projects Investment Company N.V. en TBI PPP B.V..
  • SPV Ballast Nedam — Fluor i.o
    Combinanten:
    Fluor Infrastructure en Ballast Nedam Concessies B.V.
  • Sacyr Nederland B.V. i.o.
    Combinant:
    SACYR CONCESIONES S.L.
  • VEEN IX SPV i.o.
    Combinant:
    Macquarie Corporate Holdings Pty Limited (UK Branch)

De tenderfase voor het DBFM-contract duurt tot medio 2019. In de tussentijd zal de helft van de partijen afvallen, waarna Rijkswaterstaat in het najaar 2019 een keuze maakt. Bij een Design, Build, Finance and Maintain-contract is de opdrachtnemer verantwoordelijk voor zowel het ontwerp en de bouw van het project, als voor de financiering en het totale onderhoud.

A9 Badhoevedorp – Holendrecht

Rijkswaterstaat verbreedt de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht van 3 naar 4 rijstroken per rijrichting en maakt een wisselbaan. De aanpak van de A9 maakt deel uit van het programma wegverbreding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert, en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: bij Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,3 kilometer verdiept aangelegd, met drie overkappingen: één ter hoogte van het Oude Dorp, één ter hoogte van het Stadshart en bij het Bovenlandpad. Op andere plaatsen langs de weg bouwt Rijkswaterstaat in totaal 12 kilometer aan geluidsschermen. Het werk start naar verwachting in 2020 en is klaar in 2024/2026.