‘De bouwwerken in de A1/A6 ontwierpen we zo dat zowel voor de automobilist als vanuit de omgeving een rustig beeld ontstaat, waarin het landschap overheerst’, vertelt Michel Heesen van architectenbureau Zwarts & Jansma. In een serie verhalen vertelt hij over de uitgangspunten in het ontwerp van de nieuwe viaducten, fietstunnels, bruggen en knooppunten in de A1/A6. In deze zesde aflevering vertelt hij over knooppunt Diemen.
Een uit elkaar getrokken knooppunt
In knooppunt Diemen vervlechten de rijbanen van de A1 met die van de A9. ‘Dit knooppunt is vanwege de beperkte ruimte relatief langgerekt,’ vertelt Heesen. ‘Alsof iemand een knooppunt aan twee kanten heeft vastpakt en uit elkaar heeft getrokken. Het resultaat is een ingewikkelde spaghetti van rijbanen, weefvakken en wisselstroken met een aantal zeer schuine kruisingen.’
Een tafel van beton
De schuinste kruising van snelwegen in het knooppunt is die van de A1 richting Amsterdam met de nieuwe rijbaan die vanaf de A1 aftakt naar de A9 richting Amstelveen. ‘Deze kruising is zó schuin dat een viaduct hier niet mogelijk is,’ vertelt Heesen. ‘Daarom hebben we een soort tafel van beton bedacht die je als het ware over de A1 zet. De auto’s richting Amsterdam rijden onder die tafel door, de auto’s richting Amstelveen rijden in een bocht omhoog en gaan naar links over de tafel heen.’
Een tafellaken van asfalt en belijning
‘Voor het deel van de tafel dat niet wordt bedekt door de weg, hebben we een speciaal ‘tafellaken’ bedacht. We leggen hier een laken op van asfalt en belijning. Het asfalt bovenop de tafel is een kopie van de A1 eronder, inclusief belijning. In Google Maps zal deze kruising straks niet meer opvallen. Je ziet alleen nog de twee wegen elkaar kruisen,’ verwacht Heesen. ‘Door de bocht naar de A9 over dit laken heen te leggen ontstaat ook het effect van een nieuwe snelweg die over een bestaande weg heen is gelegd.’ Een verwijzing naar de A1 die wordt weggehaald. ‘Het komt in Nederland namelijk zelden voor dat een snelweg wordt gesloopt en op die plek natuur komt.’
Finishing touch: wanden met patroon van polder
Langs de aarden baan waarmee bocht richting Amstelveen op de tafel wordt getild, komen grondkerende betonnen wanden. De betonnen wanden worden voorzien van een mooi patroon. ‘Het patroon is gebaseerd op het patroon van slootjes dat je ziet wanneer je van bovenaf kijkt naar de Bloemendalerpolder.’
Verder in deze serie verhalen:
1. Introductie op traject A1/A6: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’
2. Knooppunt Muiderberg en spoorbrug: ‘We helpen automobilisten met kiezen’
3. Fietstunnels kruisen de snelweg : ‘Lichte fietsroutes, die passen in de omgeving’
4. Ruim 30 viaducten : ‘De verschillende viaducten vormen samen één familie’
5. Tweede Hollandse Brug: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’
6. Knooppunt Diemen Oostzijde: ‘Een betonnen tafel met een laken van asfalt’
7. Brug over het Amsterdam-Rijnkanaal: ‘Nieuwe brug is ondergeschikt gemaakt’
8. Aquaduct Muiden: ‘Aquaduct Vechtzicht respecteert het uitzicht op omgeving’