Voetbalwedstrijd zonder verkeerschaos

Voetbalwedstrijd zonder verkeerschaos
Marco Gerrese en Sjors van Loevesijn
Amsterdam ArenA en politie Amsterdam-Amstelland

Voetballiefhebbers in de Amsterdam ArenA hoeven na de wedstrijd Ajax – ADO Den Haag op zondag 13 april niet bang te zijn dat ze tegen een afgesloten A10-Oost aanrijden. Hoewel de binnenring dat weekend eigenlijk dicht is, stellen we speciaal voor de supporters 1 rijstrook een paar uur open. De maatregel is een typisch voorbeeld van de intensieve samenwerking van Rijkswaterstaat met de Amsterdam ArenA en de politie Amsterdam-Amstelland.

File door spoedwerkzaamheden

“Het was raak na een thuiswedstrijd van Ajax, nog niet zo lang geleden”, vertelt verkeerscommandant Sjors van Loevesijn van de politie Amsterdam-Amstelland. “Binnen 10 minuten stond het hier helemaal vast. Bleek dat een aannemer bezig was met een spoedreparatie bij een oprit van de A10, een belangrijke uitvalsroute voor supporters die huiswaarts keren. Ja, dat was even een typisch geval van onvoldoende communiceren.”

Minimale hinder

Bij de uitvoering van het project A10-Oost/A1 Diemen werken de Amsterdam ArenA, de politie Amsterdam-Amstelland, de gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat nauw samen om dit soort tegenvallers voor te zijn. Wegwerkzaamheden en evenementen moeten zo op elkaar zijn afgestemd dat bezoekers van de ArenA hier zo min mogelijk last van hebben. Marco Gerrese, manager public affairs bij de Amsterdam ArenA: “Regelmatig is er overleg waarin we de planningen naast elkaar leggen. Wanneer deze samenvallen, kan Rijkswaterstaat besluiten om pas later op de avond rijstroken af te sluiten of nog even die oprit open te houden.”

Toppers-concert

Soms zijn werkzaamheden wel een voldongen feit. Van Loevesijn: “Dan wordt gekeken wat de consequenties zijn en stellen we gezamenlijk alternatieve routes op.” Aan de Amsterdam ArenA vervolgens de taak om bezoekers goed geïnformeerd op pad te sturen. Gerrese: “Communiceren dat iets niet bereikbaar is en er een omleiding geldt, is vaak beter dan proberen auto’s toch via de gebruikelijke route te laten rijden.” Een ander middel dat de ArenA inzet, is georganiseerd busvervoer. Dan pakken minder mensen de auto. “Op 65.000 bezoekers bij een Toppers-concert gaat het al gauw om grote aantallen.”

Morrende gezichten en vervelende situaties voorkomen

Zowel politie Amsterdam-Amstelland als de Amsterdam ArenA is erg tevreden over de samenwerking met Rijkswaterstaat. Van Loevesijn: “We merken dat dit leidt tot een betere communicatie richting weggebruikers. Daarmee voorkom je morrende gezichten en het risico dat zich vervelende situaties voordoen.” Gerrese: “Iedere partij heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, maar daarbuiten weten we elkaar goed te vinden. We kunnen er niet onderuit dat Rijkswaterstaat grote stukken weg moet renoveren. Uiteindelijk is dat ook in ons eigen belang.”