Wat en waarom A9 Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg)

We breiden de A9 Gaasperdammerweg uit. Dat is nodig om deze economisch belangrijke regio bereikbaar te houden. En minstens zo belangrijk: we verbeteren de leefbaarheid in de buurt met een tunnel van 3 kilometer lang. Zo beperken we geluidsoverlast en verbeteren we de luchtkwaliteit in de woonwijken langs de tunnel. Bovendien verbinden we de stadsdelen in Zuidoost met een park op de tunnel.

 

Bekijk hier het IXAS-werkschema.

 

Aannemerscombinatie IXAS

De weguitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg wordt uitgevoerd door IXAS. Dit is een consortium dat bestaat uit de bedrijven Ballast Nedam, Heijmans, Fluor en 3i Infrastructure. IXAS is speciaal opgericht voor het project A9 Gaasperdammerweg. Ballast Nedam en Heijmans zijn gespecialiseerd op het gebied van bouw en infrastructuur. Fluor is gespecialiseerd in projectmanagement voor complexe projecten, met name in de infrastructuur, olie en gas industrie. 3i Infrastructure is een investeringsbedrijf.

 

DBFM-contract
Rijkswaterstaat heeft met IXAS een DBFM-contract gesloten. DBFM staat voor Design, Build, Finance en Maintain. Dit betekent dat IXAS het ontwerp maakt, de bouw realiseert, het project voor financiert en na het openstellen van de tunnel ook nog 20 jaar verantwoordelijk is het beheer en onderhoud van de snelweg en de tunnel. IXAS heeft veel ervaring op het gebied van DBFM-projecten; zowel in Nederland als in het buitenland.

 

 

En we verbeteren de leefbaarheid

  • De snelweg vormt geen belemmering meer tussen de gebieden aan weerszijden van de Gaasperdammerweg.
  • Schonere lucht en minder geluidsoverlast in de wijken rondom de Gaasperdammerweg.
  • We leggen een park aan op het tunneldek.

Cijfers over dit project

  • 7 kilometer weguitbreiding
  • 3 kilometer tunnel met 5 tunnelbuizen
  • 4 kruisende wegen
  • 2 kruisende spoorlijnen voor trein en metro
  • 1.300 meter geluidscherm
  • 61.000 m² extra wateroppervlak

Planning

Naar verwachting zijn we klaar met ons werk in 2020. De planning ziet er zo uit:

begin 2015 

kappen bomen, metingen uitvoeren, afronden werkzaamheden kabels en leidingen

zomer 2015 – zomer 2016

start werkzaamheden langs hele tracé, zoals het maken van de bouwkuip, kappen van bomen, slopen en aanpassen van viaducten, en het bouwen van een nieuwe brug over de Gaasp
zomer 2016 – zomer 2017

tunnel bouwen
zomer 2017 – 2020
inrichten tunnel, uitbreiden knooppunt Holendrecht, aansluiten Amsterdams wegennet, openstellen nieuwe A9

 

Lees ook