Wat en waarom A9 Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg)

De uitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg was nodig om deze economisch belangrijke regio bereikbaar te houden. En met de 3 kilometer lange tunnel verbeteren de leefbaarheid in de buurt. Zo beperken we geluidsoverlast en verbeteren we de luchtkwaliteit in de woonwijken langs de tunnel. Bovendien verbinden we de stadsdelen in Zuidoost met een park op de tunnel.

Aannemerscombinatie IXAS

De weguitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg wordt uitgevoerd door IXAS. Dit is een consortium dat bestaat uit de bedrijven Ballast Nedam, Heijmans, Fluor en 3i Infrastructure. IXAS is speciaal opgericht voor het project A9 Gaasperdammerweg. Ballast Nedam en Heijmans zijn gespecialiseerd op het gebied van bouw en infrastructuur. Fluor is gespecialiseerd in projectmanagement voor complexe projecten, met name in de infrastructuur, olie en gas industrie. 3i Infrastructure is een investeringsbedrijf.

DBFM-contract
Rijkswaterstaat heeft met IXAS een DBFM-contract gesloten. DBFM staat voor Design, Build, Finance en Maintain. Dit betekent dat IXAS het ontwerp maakt, de bouw realiseert, het project voor financiert en na het openstellen van de tunnel ook tot medio 2038 verantwoordelijk is het beheer en onderhoud van de snelweg en de tunnel. IXAS heeft veel ervaring op het gebied van DBFM-projecten; zowel in Nederland als in het buitenland.

En we verbeteren de leefbaarheid

  • De snelweg vormt geen belemmering meer tussen de gebieden aan weerszijden van de Gaasperdammerweg.
  • Schonere lucht en minder geluidsoverlast in de wijken rondom de Gaasperdammerweg.
  • We legden een park aan op het tunneldak.

Cijfers over dit project

  • 7 kilometer weguitbreiding
  • 3 kilometer tunnel met 5 tunnelbuizen
  • 4 kruisende wegen
  • 2 kruisende spoorlijnen voor trein en metro
  • 1.300 meter geluidscherm
  • 61.000 m² extra wateroppervlak

Planning

De tunnel ging in 2020 open voor verkeer. In 2021 legden we het park op het tunneldak aan.

 

Lees ook