Om voldoende ruimte te hebben voor de bouw, is de Keizer Karelweg ter hoogte van het viaduct aangepast naar een Divergent Diamond Interchange (DDI) kruispunt.
DDI
Een DDI heeft dezelfde doorstroming als het oude kruispunt van de Keizer Karelweg onder de A9, maar neemt minder ruimte in beslag. Hierdoor heeft VeenIX de ruimte om te bouwen, maar kan het doorgaande verkeer van noord naar zuid en vice versa gewoon doorgaan.
Een DDI is een verkeersplein waarbij rijbanen korte tijd wisselen van rijrichting waardoor minder verkeerslichten nodig zijn, en dát bevordert de doorstroming van het verkeer weer. Vlak voordat de rijbanen elkaar kruisen, kan verkeer rechtsaf de snelweg op en andersom. Hierdoor zijn minder verkeerslichten nodig en dat bevordert de doorstroming van het verkeer. Een DDI is maatwerk, voor realisatie is het ontwerp dan ook getest onder weggebruikers van Amstelveen.
Langzaam verkeer tijdens bouw
Aan de oostkant van de Keizer Karelweg is een tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers geplaatst zodat het langzame verkeer van het snelle verkeer gescheiden wordt.