Waar werken we aan: overkapping Stadshart

Om voldoende ruimte te hebben voor de bouw, wordt ook de Keizer Karelweg ter hoogte van het viaduct aangepast. De Keizer Karelweg passen we aan naar een  Divergent Diamond Interchange (DDI) kruispunt.

DDI

Een DDI heeft dezelfde doorstroming als de huidige inrichting van de Keizer Karelweg onder de A9, maar neemt minder ruimte in beslag. Hierdoor heeft VeenIX de ruimte om te bouwen, maar kan het doorgaande verkeer van noord naar zuid en vice versa gewoon doorgaan.

Een DDI is een verkeersplein waarbij rijbanen korte tijd wisselen van rijrichting waardoor minder verkeerslichten nodig zijn, en dát bevordert de doorstroming van het verkeer weer. Vlak voordat de rijbanen elkaar kruisen, kan verkeer rechtsaf de snelweg op en andersom. Hierdoor zijn minder verkeerslichten nodig en dat bevordert de doorstroming van het verkeer. Een DDI is maatwerk, voor realisatie wordt het ontwerp dan ook getest onder weggebruikers van Amstelveen.

Langzaam verkeer tijdens bouw

Aan de oostkant van de Keizer Karelweg komt een tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers zodat het langzame verkeer van het snelle verkeer gescheiden wordt.