Omdat viaduct Spoorzicht hoog ligt, draagt het verkeersgeluid heel ver. Daarom zijn geluidsschermen aangebracht om het geluid naar de omgeving te beperken. Het plaatsen van de geluidsschermen en de randelementen gebeurde met behulp van een bijzondere stalen hulpconstructie, die kon rijden op rails die zijn aangebracht op het viaduct.
Ranke uitstraling
De randelementen geven het viaduct een ‘rankere’ uitstraling. De architect vond dit vanuit de vormgeving van het viaduct mooier. De naam van het viaduct ‘Spoorzicht’ is gestanst in de randelementen. Op alle viaducten met randelementen in het project hebben we de naam van het viaduct zo aangebracht.

’s nachts aan het werk
Het werken met deze bijzondere hulpconstructie boven de onderliggende rijstrook gebeurde ’s nachts. Dan is er relatief weinig verkeer was, zodat deze rijstrook afgesloten kon worden. We deden dit vanwege de veiligheid van de weggebruikers die onder het viaduct doorreden.

Duurzaam
Dezelfde hangconstructie deed al eerder dienst bij de werkzaamheden bij knooppunt de Gooise Knoop. Speciaal voor viaduct Spoorzicht is de hangsteiger verbouwd zodat hij hergebruikt kon worden. Dat is wel zo duurzaam.