Wat en waarom metrokruising Gaasperdammerweg

Om metrolijn 53 Gaasperplas zo min mogelijk te hinderen tijdens de bouw van de nieuwe Gaasperdammertunnel, heeft aannemerscombinatie IXAS een nieuw viaduct  als ondersteuning van het metrospoor onder de huidige A9 en boven de nieuwe tunnelbak gebouwd. Sinds november 2015 rijden de metrotreinen over dit nieuwe viaduct.

Met een viaduct ging de oude A9 over de metrolijn Gaasperplas. Nu al het verkeer door de tunnel rijdt, konden we dit viaduct weghalen. In januari en februari 2021 sloopten we het viaduct boven de metrolijn.

Groen bij metrolijn

In het voorjaar van 2018 plantte aannemerscombincatie IXAS tien berkenbomen, taxus en laurierstruiken op het talud langs het metrospoor bij Nieuw Kempering.  Later in het project wordt het groen verder doorgetrokken langs en op de tunnel.

Compensatie

Voor het verbreden van de Gaasperdammerweg en de aanleg van de tunnel zijn er veel bomen gerooid om ruimte te maken. Dat compenseert Rijkswaterstaat door nieuwe bomen te planten in de directe omgeving. Voor elke verwijderde boom wordt er een nieuwe teruggeplaatst. Het grootste deel van de bomen komt in het park op het dak van de tunnel. In 2021 zijn we begonnen met de aanleg van het park.