‘Een planning maken die uitkomt, geeft een kick’

Nick Kruiswijk werkt als werkvoorbereider voor aannemerscombinatie Parkway6. Hij werkt vooral aan de grote stappen die de A6 langzaam verandert naar de nieuwe situatie. Onlangs heeft Nick gewerkt aan de openstelling van het eerste deel van de nieuwe hoofd- en parallelrijbaan van de A6 richting Lelystad. Hij blikt terug en vertelt over werken in de nacht.

Stap voor stap werkt Parkway6 toe naar de definitieve eindsituatie van de nieuwe A6 bij Almere. Werken aan grote veranderingen van de A6, ook wel faseringsstappen genoemd, betekent meestal nacht- en weekendwerk zodat het verkeer zo min mogelijk wordt gehinderd.

Nick legt uit: ‘Dat geldt met name op plekken waar we overdag niet bij kunnen of waar wegen elkaar kruisen, zoals knooppunt Almere, omdat daar veel verkeer rijdt. Ik bereid het werk voor om de faseringsstap zo gesmeerd mogelijk te laten verlopen. Dat is een puzzel waarbij planningen met de juiste mensen, machines en materieel naadloos moeten aansluiten. Tijdens de uitvoering coördineer ik het werk zoals het frezen en asfalteren (voor het aanbrengen van de deklagen) en het aanbrengen van belijning en vangrail. Daarnaast hangen we de bewegwijzering op en zaaien we de bermen in met graszaad.’

‘Kritisch moment’

Op maandag 12 november is het eerste deel van de nieuwe hoofd- en parallelrijbaan richting Lelystad opengesteld voor het verkeer (vanaf de Hoge Vaart tot aan Almere Buiten-Oost). Dit was de eerste grote faseringsstap voor het ingebruiknemen van de nieuwe A6. Nick vertelt: ‘Er moest veel gebeuren in één weekend. In de werkvoorbereiding bepalen we een aantal ‘kritische momenten’, zoals de start van het aanbrengen van de deklaag van het asfalt. Dit is een cruciaal moment waarop alle voorgaande werkzaamheden goed en volgens planning moeten lopen, zoals een schoon wegdek, (detectie)lussen aanbrengen en vooral hopen dat de regen wegblijft. Dan bepalen we op het go/no-go moment: kunnen we door?’

 

Ondanks het matige weer kijkt Nick terug op een succesvol weekend. ‘De hoeveelheid machines, mensen en transporten die tegelijkertijd aan het werk waren, hebben hun werk gedaan. Voor de deklagen (toplaag van het asfalt) moest in 14 uur tijd 4500ton asfalt worden aangebracht. En de slechte weersvoorspelling maakte dat extra spannend. Maar we hebben geluk gehad: de momenten dat het droog moest zijn, was het droog,’ aldus Nick.

Dichte mist en file

‘In de nacht werken is anders dan overdag’, vertelt Nick. ‘In de avond en nacht kan ik weinig meer bijsturen op een planning, eenvoudigweg omdat er minder collega’s beschikbaar zijn waarmee ik kan overleggen. Alles valt of staat dus bij een goede voorbereiding. Uiteraard zijn er altijd factoren van buitenaf die van invloed kunnen zijn op de voortgang het werk. Als er ’s nachts dichte mist is, dan kunnen wij geen verkeersafzettingen op de weg plaatsen in verband met de veiligheid. Ook als er ’s nachts file ontstaat, komen wij minder goed met materieel bij de bouwplaats. Juist die afwisseling van vooraf het werk zo goed mogelijk voorbereiden en de dynamiek van het daadwerkelijk uitvoeren, vind ik leuk en uitdagend aan mijn werk. Het geef een kick als de planning precies zo uitkomt zoals ik die vooraf heb bedacht.’

Stap voor stap

Naast kleinere faseringen, zoals het openstellen van de nieuwe toe- en afritten Almere Haven (4) in het voorjaar van 2019, werkt Nick op dit moment ook aan de voorbereiding van de eerstvolgende grote fasering. In het voorjaar van 2019 wordt de hoofdrijbaan en parallelrijbaan opengesteld voor het verkeer vanaf de Hoge Vaart tot aan Almere Havendreef (richting Amsterdam). Nick: ‘Zo werken we stap voor stap naar de nieuwe A6 toe’.