Het laatste asfalt in de Gaasperdammertunnel wordt deze week aangebracht. Vier van de vijf tunnelbuizen zijn al geasfalteerd. Nu is het tijd voor laatste buis, de wisselbaan.
Net als in de andere buizen wordt hier lichtgekleurd asfalt gebruikt. Door de lichtgrijze kleur reflecteert het asfalt beter, waardoor er minder verlichting nodig is. De lampen in de tunnel hoeven daardoor minder fel te branden. Dat bespaart 30 procent energie.
2300 ton
De wisselbaan is 3 kilometer lang en 8,7 meter breed. Om die oppervlakte te kunnen asfalteren is er 2300 ton asfalt nodig. Van deze hoeveelheid bestaat 630 ton uit witte stenen. De witte stenen komen uit een groeve uit Noorwegen en zijn per schip naar de haven van Amsterdam gebracht.
Openen wisselbaan
De Gaasperdammertunnel gaat in 2020 gefaseerd open voor verkeer met uitzondering van de wisselbaan. De wisselbaan is de spitsstrook van de Gaasperdammertunnel, die in de ochtend open zal zijn voor verkeer van Almere richting Amsterdam. In de middag opent de spitsstrook voor verkeer in de tegengestelde richting. Voor het zover is, moet eerst het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht gereed zijn. Dit project ligt in het verlengde van de A9 Gaasperdammerweg. Dat is de weguitbreiding van de A9 bij Ouderkerk a/d Amstel en Amstelveen. Naar verwachting is dat project gereed in 2026.