Een zwart dak

Vanaf 23 september maken we de bovenkant van het dak van de Gaasperdammertunnel zwart. Het dak maken we eerst schoon. Dat we doen met een veegmachine. Dit zorgt voor geluid in de omgeving. Daarna maken we het dak zwart met bitumen, die spuiten we op het dak. Vervolgens strooien we er split over uit en rijden dit vast. Er ligt dan een laag van ongeveer een halve centimeter op het dak die het beton beschermt als straks het park met de wegen en fietspaden erop ligt.

 

Split heeft hoekige vormen en wordt ook wel breuksteen genoemd. Het wordt gespleten en komt uit de steengroeves. De hoekige vorm van split geeft een vastere vorm waardoor de laag split beter zal blijven liggen. Het geeft hierdoor een stabielere laag dan grind.

 

Dankzij de zwarte laag kunnen wortels van planten zich niet in het beton vastzetten en kan strooizout, dat in de winter wordt gebruikt om gladheid van de wegen te bestrijden, het beton niet aantasten. Een tankwagen​ met bitumen en andere werkvoertuigen rijden via de bestaande bouwwegen naar het dak van de tunnel. De werkzaamheden duren ongeveer vier weken en leveren weinig overlast op in de omgeving.