Bram (10) weet alles van verkeersknooppunten

‘Dit is dan een gewoon klaverbladknooppunt, dit is een turbineknooppunt en deze heb ik zelf verzonnen’. Bram laat in een mapje zijn getekende knooppunten zien. En dit zijn er nog maar een paar. Thuis heeft hij mappen vol met zulke tekeningen. En oja, als hij geen knooppunten tekent, dan bouwt hij ze na met ijsstokjes. Vandaag is hij op bezoek bij SAA om meer te leren over het ontwerpen van infrastructuur, en over de Gaasperdammertunnel.

Als je school eigenlijk net iets te makkelijk vindt, dan hou je tijd over om je te verdiepen in een onderwerp dat je écht interessant vindt. Voor Bram is dat alles wat met het ontwerpen van wegen heeft te maken. Hij weet er inmiddels zo veel van, dat zijn moeder niet meer alle vragen kan beantwoorden. Daarom stuurde zij een mailtje naar SAA. Kunnen jullie wat meer informatie geven? En zo kon het gebeuren dat Bram deze middag wordt ondergedompeld in de wereld van SAA.

 

Omgevingsmanagement

In de grote vergaderzaal in ‘de keet’ bij het projectbureau van SAA vertelt omgevingsmanager Marcel Hoogsteder eerst van alles over de Gaasperdammertunnel. ‘Wat doet een omgevingsmanager? Hoe is het idee voor een tunnel tot stand gekomen?’ Best moeilijke vragen eigenlijk.

 

‘Wat is een wisselbaan en in welke richting gaat de wisselbaan ’s ochtends open?’ Dat is dan weer een stuk makkelijker. Op een grote kaart van de A9 Gaasperdammerweg wijst Bram zo aan hoe de wisselbaan loopt. En dat de A9 en de A2 aan elkaar worden verbonden door knooppunt Holendrecht, dat is ook niet echt een verrassing.

Verkeersmanagement

Dan is het tijd voor verkeersmanager Bert Jan Zandhuis. Voor hem heeft Bram wel een paar vragen. Waarom worden er in België eigenlijk zo veel turbineknooppunten gemaakt en in Nederland veel klaverbladknooppunten? ‘Turbineknooppunten zijn gemaakt om op volle snelheid overheen te rijden. Daar is in Nederland vaak geen plek voor. Bochten mogen in zo’n knooppunt niet te krap zijn, dus heb je extra veel ruimte nodig. Dat kan vaak niet. Zo is de ruimte tussen knooppunt Holendrecht en de bedrijven die ernaast liggen al ontzettend klein.’

 

Samen met Bert Jan kijkt Bram nog naar een aantal knooppunten die hij zelf heeft getekend, en op Google Maps naar verkeerssituaties in Monaco en naar de langste tunnel van Europa in Noorwegen. Als je de hele wegenkaart van Nederland al uit je hoofd kent, moet je uitwijken naar andere landen.

Naar de tunnel

Het leukste is misschien wel tot het laatst bewaard. Samen met technisch manager Joop van de Velden stappen Bram en zijn moeder in de auto naar de Gaasperdammertunnel. Een privérondleiding door een tunnel die nog niet is geopend, en dat voor een 10-jarige jongen, is uniek. Joop vertelt over het lichtgekleurde asfalt, over de technische installaties, de hulppostkasten en de vluchtgangen. En dan mag Bram ook nog naar het dienstgebouw midden op het dak van de tunnel.

 

De dag wordt afgesloten op het uitkijkpunt boven op het dienstgebouw. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de Bijlmer en Gaasperdam. Straks is dit deel voor iedereen toegankelijk, als het park op het dak van de tunnel helemaal klaar is.  En Bram? Die gaat moe maar voldaan weer naar huis.