Op 30 juli moeten de fietspaden en wegen op het tunneldak klaar zijn. Aannemer IXAS heeft dus nog maar een paar weken om het werk af te ronden. ‘Het is nog een behoorlijke klus’, weet projectleider grond- en wegenwerk Tom Peppink. ‘Door de vele regen in mei en tekorten aan bouwmateriaal hebben we vertraging opgelopen. We zetten nu alle zeilen bij om ook echt eind juli klaar te zijn.’
De eerste fietspaden zijn al af en in gebruik genomen. In april ging het nieuwe Abcouderpad open, in mei volgde het Bijlmerpleinpad. ‘We zijn nu bezig bij het Kelbergenpad. Dit willen we op vrijdag 25 juni, na bijna 6 jaar afwezigheid, weer openstellen. Daarna gaan we met het Nellesteinpad aan de slag. Hier slopen we het oude A9-tunneltje en sluiten het fietspad aan op de nieuwe parkbrug die we daar hebben gebouwd. Het Nellesteinpad is dan vier weken afgesloten, maar met het nieuwe Kelbergenpad is de omleidingsroute niet meer zo lang.’
Ondertussen leggen we helemaal aan de oostkant van ons werkgebied ook het Geerdinkhofpad en de fietspaden langs de Loosdrechtdreef opnieuw aan. ‘Op 11 juni kan het fietspad langs de Loosdrechtdreef open. Eind juni nemen we daar de nieuwe brug in gebruik en ligt er ook weer een fietsverbinding van noord naar zuid.’
Werken op zaterdag
‘We doen meer dan alleen fietspaden afmaken en openstellen. Op het tunneldak leggen we bijvoorbeeld wandelpaden aan, we werken aan de nieuwe inrichting Huntumdreef, langs de tunnel graven we de laatste restanten van de oude A9 af en brengen we grond aan voor het park. Sommige werkzaamheden gaan wat langzamer dan we vooraf hadden gepland. Bij de Loosdrechtdreef komt dat bijvoorbeeld doordat PVC voor de riolering op dit moment wereldwijd slecht verkrijgbaar is. Voor de werkzaamheden op en bij het tunneldak is de grond door al het regenwater te nat geworden voor onze machines. De komende weken gaan we daarom ook op zaterdag aan de slag met straatwerk voor de wandel- en fietspaden. Zo kunnen we de achterstanden inlopen. Het werk uitstellen tot later is met 30 juli in zicht eigenlijk niet meer mogelijk.’
Spik en span
Tom valt in augustus niet in het beruchte zwarte gat. ‘We richten ons nu volledig op het openstellen van alle fietspaden en wegen. In augustus en september zullen we zonder twijfel hier en daar nog wat grond aanbrengen en werkterreinen opruimen. Voor het eind van het jaar ligt alles er dan spik en span bij voor de aanplant van het groen. Wat er daarna komt? Ik hoop net zo’n mooi project als de A9 Gaasperdammerweg.’