Al 300 mensen gingen u voor: fiets ook mee langs de werkzaamheden in Amstelveen

“Het is meer dan de schop erin, asfalt eroverheen en klaar”. Dat zegt Peter Hollaar over de verbreding van de A9 in Amstelveen. Er is veel te zien én te vertellen over de bouwwerkzaamheden. Daarom organiseert Rijkswaterstaat fietsrondleidingen langs het werk. Peter is een van de experts van Rijkswaterstaat die de rondleidingen verzorgt. Een redacteur van het online bezoekerscentrum fietste een keertje mee.

De rondleiding start bij Amstelveen InZicht, het belevingscentrum in het Stadshart van Amstelveen. Met filmpjes en foto’s wordt hier de toekomst van Amstelveen en de A9 in beeld gebracht. De middag start met een korte presentatie over de geschiedenis van het project. Waarom is het bijvoorbeeld zo belangrijk dat de A9 wordt verbreed? En hoe groot is de impact van één wisselbaan op de doorstroming van het verkeer in de hele regio Amsterdam? De experts van Rijkswaterstaat hebben het antwoord op de vragen.

Berg aan kennis en ervaring

Na de presentatie stapt iedereen op de fiets voor een ronde langs de bouwlocaties. Vooraan fietst vandaag Peter. Hij verzorgt samen met Wilson Jansen om beurten de rondleidingen. Samen hebben Peter en Wilson al meer dan 300 mensen langs de bouwlocaties rondgeleid. Peter is oud-omgevingsmanager van de A9 en inmiddels een aantal jaar als voorlichter actief. Hij werkte ruim 40 jaar aan wegenbouwkundige projecten en brengt een berg aan kennis en ervaring mee bij de fietsrondleidingen.

Peter: “De verdieping en verbreding van de A9 heeft een behoorlijke impact op Amstelveen. Met de fietsrondleidingen brengen we het project dichter bij omwonenden en geïnteresseerden. Ik krijg veel reacties van mensen die aangeven dat ze nu snappen waarom die omleiding nodig is, of waarom die afzetting wat langer duurt. Er komt zoveel kijken bij dit project.”

Bezoekers van ver weg en dichtbij

Een van de bezoekers van de rondleiding is Marten Vriesema, die op steenworp van de A9 en de Keizer Karelweg woont. “Ik kom hier zo vaak langs, ik wilde wel eens weten hoe dit project in elkaar steekt. Het is indrukwekkend om te zien dat alleen de voorbereidende werkzaamheden al zoveel voeten in de aarde hebben. Er komt zoveel meer bij kijken dan je denkt.”

Jan Ditters woont zelf in Den Bosch, maar is op bezoek bij zijn Amsterdamse vriendin. “Ik ben gepensioneerd, maar heb een achtergrond in de infrastructuur en bouw. Vooral de inhoudelijke kennis van de rondleider van Rijkswaterstaat vind ik fijn. Als je zelf uit het vak komt is het fijn om met iemand op pad te zijn die weet waar hij het over heeft. Ik kom zeker terug als het project wat verder gevorderd is.”

Stoppen bij de DDI

Een van de locaties op de route is de tijdelijke kruising van de Keizer Karelweg en de A9. Het kruispunt is een zogenoemde DDI (Diverging Diamond Interchange). De rijbanen kruisen elkaar op dit kruispunt, waardoor het lijkt dat automobilisten deels in tegenstelde richting over de Keizer Karelweg rijden. Dit was nodig om ruimte te maken voor de bouw van de verdiepte ligging. “Op dit moment een van de meest interessante onderdelen van de A9,” vertelt Peter enthousiast.

Uitkijktoren

Tijdens de fietstocht bezoeken we in totaal 5 verschillende plekken, waaronder de uitkijktoren naast de A9. Met het overzicht dat de uitkijktoren biedt, heb je een mooi overzicht over de werkzaamheden. Maar ook komen we langs de enorme rij dubbele containers in het Oude Dorp, wel 200 meter lang! Deze dienen ter vervanging van het te verwijderen geluidscherm. Op de dubbele rij containers is een kunstwerk van 36 meter lang te zien, bedacht door de bewoners die er tegenaan kijken.

Fiets ook een keer mee!

Tijdens de zomermaanden vinden er geen rondleidingen plaats, maar in september gaan de rondleidingen weer verder. Inschrijven kan alvast via de inschrijfpagina.

Binnenkort: bustour langs de highlights van de weguitbreiding SAA

Naast de fietsrondleidingen in Amstelveen starten we in september met een bustour. Die neemt u mee langs alle highlights van de weguitbreiding tussen Schiphol, Amstelveen en Almere. Er wordt onder andere gestopt bij de Gaasperdammertunnel, met 1,6 kilometer de langste landtunnel van Nederland, bij het grootste aquaduct van Europa in de A1 en de in zijn geheel verplaatste spoorbrug. U kunt zich hier alvast aanmelden.