Het testen van de Schipholburg

De vernieuwing van de Schipholbrug is een grootschalig en technisch uitdagend onderdeel van de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Badhoevedorp, die stap voor stap vorm krijgt. We spreken met de mensen die achter de schermen werken en we nemen je mee in het proces, de uitdagingen en de successen. In dit artikel vertelt Bas Dekker over één van de laatste stappen tot onze grote mijlpaal: de her-ingebruikname van de brug.

Bas Dekker, plaatsvervangend Informatie voorziening manager, is vanuit Rijkswaterstaat onder andere verantwoordelijk voor de systemen binnen het project A9BAHO. Zijn team houdt ook toezicht op de werking van de systemen bij de Schipholbrug. De komende tijd staat in het teken van intensief testen, zodat kan worden vastgesteld dat elk onderdeel – van de mechanische installaties in de kelder tot de communicatie tussen de bruggen –  veilig functioneert.

Kun je ons uitleggen waarom het testen zo’n cruciale fase is in het vernieuwingsproces van de Schipholbrug? “Zeker. Het testen vormt namelijk het eindstadium van de vernieuwing van de brug. We hebben tijdens eerdere fasen al veel onderdelen los van elkaar getest, maar nu moeten we er zeker van zijn dat het gehele systeem integraal werkt, dus dat alle systemen samenwerken. Veiligheid en betrouwbaarheid staan hierbij voorop.”

Wat voor soort testen voeren jullie uit?
“Er zijn verschillende testen. Maar één van de testen heet de IFAT, dat staat voor Integral Factory Acceptance Test. Tijdens deze testen bouwen we het testsysteem van de brug na in een loods. Hier worden afsluitbomen, mechanische onderdelen en elektronische systemen, zoals de waarschuwingslichten die op de A9 komen te staan, eerst stuk voor stuk getest. Ook het besturingssysteem waarop de brugbedienaar moet werken wordt hier getest. Na het testen van alle onderdelen apart, wordt het systeem integraal getest, waaruit moet blijken dat alle onderdelen naar behoren samenwerken.


Figuur 1: een nagebouwde testsysteem in de loods

Pas als alle onderdelen voldoen aan de strenge veiligheidsnormen, verhuizen we de onderdelen naar de werkelijke bruglocatie.”

Wat wordt er dan precies getest?
“Een voorbeeld is het meten hoe snel de brug opent en sluit, wat essentieel is voor een goede doorstroming van het verkeer op de snelweg. Daarnaast testen we ook de systemen voor het verkeer en de vaarweggebruikers. Want voordat de brug opent, moeten waarschuwingssignalen, stoplichten en afsluitbomen exact op tijd geactiveerd worden zodat het wegverkeer veilig stopt en het vaarwegverkeer weet wanneer het mag doorvaren.”

De bediening van de Schipholbrug werkt nauw samen met die van de nabijgelegen Schipholdraaibrug. Hoe zorg je ervoor dat beide systemen goed op elkaar zijn afgestemd? “Dat is een belangrijk punt. De Schipholbrug wordt lokaal bediend vanuit een speciaal bedieningsgebouw, terwijl de Schipholdraaibrug op afstand wordt bediend door de provincie Noord-Holland. Om deze bruggen als één systeem te laten functioneren, worden ze aan elkaar gekoppeld. Daarvoor hebben we duidelijke afspraken en communicatielijnen. Het zorgt ervoor dat de brugbedienaars precies weten wat ze van het systeem en van elkaar  kunnen verwachten en dat de bediening van beide bruggen  vlekkeloos op elkaar wordt afgestemd.”

Wat gebeurt er als het resultaat van een test niet goed is?
“Mocht er tijdens een test een afwijking of fout optreden, dan wordt het probleem geanalyseerd en verholpen. In zo’n geval moeten de nodige aanpassingen doorgevoerd worden voordat we verder kunnen. Want dit hele testproces is bedoeld om alle risico’s te minimaliseren zodat de brug veilig in gebruik kan worden genomen.”

Wat kunnen we, met de her-ingebruikname van de Schipholbrug in april in zicht, de komende periode verwachten?
“De komende periode gaan we op locatie intensief integraal testen. Dat wordt de ISAT genoemd, de Integral Site Acceptance Test. We testen daarbij of elk onderdeel – van de mechanische installaties in de kelder tot de communicatie tussen de bruggen – naadloos en veilig in samenhang functioneert. Het is een spannende fase, waarin we de laatste stappen zetten naar de her-ingebruikname van deze belangrijke infrastructuur.”

De A9 is tussen knooppunt Badhoevedorp en Holendrecht onlangs een aantal nachten afgesloten en er staan nog weekend- en nachtafsluitingen gepland. Dit zorgt uiteraard voor verkeershinder. We spreken Lammert Postma, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat en we stellen hem de vraag:

Hebben de afsluitingen te maken met de testfasen van de vernieuwde Schipholbrug en kun jij uitleggen waarom de snelweg tijdens deze tests moet worden afgesloten?

De wegafsluitingen maken deel uit van de testfasen voor de vernieuwde Schipholbrug. Tijdens deze tests is het noodzakelijk dat we onder meer de waarschuwingslichten, oproepsystemen, stoplichten en slagbomen uitgebreid en langdurig kunnen testen in samenhang met het daadwerkelijk openen en sluiten van de brug. Dat kunnen we natuurlijk niet doen terwijl er verkeer op de A9 rijdt. Omdat er ‘s nachts en in het weekend minder verkeer rijdt, zijn de testen tijdens die momenten ingepland. Verkeer wordt daarbij omgeleid via de A10 zuid waar het op die momenten ook rustiger is. Zo proberen we de overlast relatief beperkt te houden.

Met de intensieve testfase in volle gang zijn we bijna bij de her-ingebruikname van de Schipholbrug. Zo zet het projectteam samen de laatste stappen richting een belangrijke mijlpaal voor de A9 en de Schipholbrug.

Naar werk: Schipholbrug