A1/A6: van start met 3 spectaculaire werken

De A1/A6 heeft veel grote bouwwerken. Van een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, de verlegging van de A1 en het aquaduct in de Vecht, tot de nieuwe op- en afrit bij Almere Havendreef. Wat gebeurt er allemaal?

A1 tussen Diemen en knooppunt Muiderberg

In de toekomst ligt de verbinding tussen de A9 en de A1 op een andere plek: we verbinden de wegen met elkaar door een nieuwe brug te bouwen over het Amsterdam-Rijnkanaal. De heiwerkzaamheden voor de bouw van de brug zijn inmiddels begonnen.

 

Verderop langs de A1 maken we een ander groot bouwwerk: het aquaduct in de Vecht bij Muiden. Dit wordt met 65 meter het breedste aquaduct van Europa. Een grote klus, alleen al voor de fundering van het aquaduct gebruiken we ongeveer 5.300 palen.

A6 tussen knooppunt Muiderberg en Almere Havendreef

Iets verderop zijn aannemers ook al in touw. Zo passen we knooppunt Muiderberg helemaal aan en bouwen we de tweede Hollandse Brug en een op- en afrit bij Almere Havendreef. Bovendien leggen we een nieuw knooppunt aan ter hoogte van de Hogering in Almere. Dat is nodig voor de verbreding van de A6 tussen knooppunt Muiderberg en Almere Havendreef.

Hinder voor weggebruikers en omwonenden

Over een paar jaar verleggen we de A1. Daarvoor treffen we nu al de nodige voorbereidingen. Dat werk vindt plaats langs de huidige A1, waardoor weggebruikers er tot nu toe weinig last van hebben. Ook hebben we lokale wegen omgelegd, zodat weggebruikers geen last hebben van bouwverkeer. Bij de aanleg van het aquaduct zullen omwonenden hinder ondervinden van het heien. Om de geluidsoverlast te beperken, wordt een mobiel geluidsscherm ingezet dat de heimachines bij het aquaduct afschermt. Dat scheelt zo’n 10 decibel.