Het werk dat we verzetten voor het programma Schiphol-Amsterdam-Almere is enorm. Zo leggen we 125 kilometer geluidsreducerend asfalt, renoveren we 5 grote knooppunten en passen we 100 viaducten aan. Al dat werk kunnen we niet uitvoeren zonder hinder voor het verkeer en de omgeving. Hoe houden we de noordelijke Randstad toch bereikbaar terwijl we werken aan de weg? Ilkel Taner, omgevingsmanager Hinder en Bereikbaarheid bij Rijkswaterstaat legt het uit.
Gedegen voorbereiding
“Het programma Schiphol-Amsterdam-Almere is een verzameling van 5 grote projecten”, zegt Taner. “Om de bouwtijd beperkt te houden, voeren we de projecten voor een deel gelijktijdig uit. Dat betekent dat er op hetzelfde moment meerdere werkzaamheden plaatsvinden. Daarnaast zijn er in de regio verschillende andere projecten van Rijkswaterstaat, maar ook van de gemeenten en provincies. Door alle werkzaamheden vooraf goed in te plannen en af te stemmen, proberen we zo min mogelijk hinder te laten plaatsvinden. We willen natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen dat weggebruikers in extra lange files terecht komen of van de ene file in de andere rijden.”
Slimme bouwmethoden
Naast het slim plannen van alle werkzaamheden, stimuleert Rijkswaterstaat de aannemers die meewerken om de werkzaamheden met zo min mogelijk verkeershinder uit te voeren. Taner: “Dat doen we bijvoorbeeld door hen te vragen slimme bouwmethoden te gebruiken. Een goed voorbeeld daarvan is de zandopspuiting langs de A1. De aannemer voert het zand daar grotendeels aan via een pijpleiding over de weg, zodat het verkeer minder last heeft van bouwverkeer.”
Weggebruikers en omwonenden bijpraten
“Hoe goed de voorbereidingen ook zijn”, vertelt Taner. “Als we beginnen met de werkzaamheden, blijft er een bepaalde hoeveelheid verkeershinder over. Door de weggebruiker en de omgeving goed te informeren en eventueel extra maatregelen als (reis)alternatieven te bieden, beperken we die hinder en de hinderbeleving. Het is belangrijk dat iedereen precies weet wat wij doen, wanneer en vooral: wat dit voor hén betekent.” Op VanAnaarBeter.nl/SAA vinden weggebruikers bijvoorbeeld informatie over geplande werkzaamheden, verwachte vertragingen en omleidingsroutes. Taner: “Daarnaast zoeken we samenwerking met marktpartijen om ervoor te zorgen dat de meest actuele reisinformatie zo persoonlijk mogelijk bij de weggebruikers terechtkomt. Dit doen we nu al met grote informatieschermen op drukke locaties en via apps voor smartphones. En voor omwonenden organiseren we ook geregeld inloopavonden.”
Goed voorbereiden op hinderpieken
Soms is er sprake van een korte periode met veel hinder, bijvoorbeeld als we de weg tijdelijk moeten afsluiten voor wegwerkzaamheden. “Op dit soort momenten bepalen we samen met belanghebbenden, zoals gemeenten en bedrijven of we met extra maatregelen de hinder kunnen verminderen”, legt Taner uit.“Denk bijvoorbeeld aan goedkope bus- of treinkaartjes of vliegreizigers die tijdens een hinderpiek via hun luchtvaartmaatschappij horen hoe ze het beste naar Schiphol kunnen reizen. Tijdens een weekendafsluiting zorgen we er natuurlijk voor dat de omgeving bereikbaar blijft voor nood- en hulpdiensten, en op grote omleidingsroutes staat altijd een bergingsbedrijf paraat om bij incidenten de weg snel weer vrij te maken.”