
In het voorjaar van 2023 gaat al het verkeer op de bypass en een stukje over de bestaande zuidelijke rijbaan rijden. Zo komt de noordelijke rijbaan vrij van verkeer en kan VeenIX daar starten met de bouw van de noordelijke verdiepte bak. Als de noordelijke verdiepte bak gereed is, gaat al het verkeer in de noordelijk bak rijden op versmalde rijstroken. De bypass wordt weer verwijderd zodat er ruimte ontstaat voor de bouw van de zuidelijke verdiepte bak.


Geluidmaatregelen bypass
Om het geluid van de bypass te reduceren, wordt extra stilasfalt (dubbellaags ZOAB fijn) aangelegd op de bypass. Op de huidige A9 ligt enkellaags ZOAB. Ook worden tijdelijke geluidschermen geplaatst.

Rijden over de bypass
De op- en afritten 5 Amstelveen-Stadshart zijn deels al verlegd voor de DDI . Afrit 5 komende vanuit de richting Holendrecht, wordt komende periode verlegd. Ook oprit 5 richting Badhoevedorp wordt iets verlegd. Deze komt over de bouwplaats heen te liggen.