We gaan behoorlijk ver de wijk in

We gaan behoorlijk ver de wijk in
Jasper Tetteroo
Directievoerder

Het verleggen van kabels en leidingen bij de Gaasperdammerweg vindt plaats vlakbij de huizen in de buurt Nellestein. Rijkswaterstaat neemt daarom diverse maatregelen voor bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie (BLVC). Directievoerder Jasper Tetteroo vertelt over de uitdaging om een zo goed mogelijke harmonie met de gebruikers en bewoners te realiseren.

Blvc-plan stemt werkzaamheden af op omgeving

‘Onze werkzaamheden voor het verleggen van kabels en leidingen gaan behoorlijk ver de wijk in’, zegt Tetteroo. ‘Hinder is daardoor niet te voorkomen. Dus stemmen we alle werkzaamheden goed af op de omgeving. Hoe we dat doen leggen we vast in een blvc-plan. Hiermee zorgen we er bijvoorbeeld voor dat de buurt bereikbaar blijft en omwonenden en verkeer zo weinig mogelijk overlast van ons werk ondervinden.’

Grote puzzel om werkvolgorde te bepalen

Rijkswaterstaat stelde samen met gemeente Amsterdam en de aannemer de blvc-plannen op. ‘Daarbij stemden we onder meer onze werkvolgorde goed af met de beheerders en de gebruikers van de leidingen. Dat is een grote puzzel’, zegt Tetteroo. ‘We verleggen onder meer waterleidingen, gasleidingen , rioolleidingen en stadsverwarming – 2 buizen van NUON van bijna 1 meter doorsnede – en kabels van energie- en telecom bedrijven. Vanaf een week voor het WK voetbal mochten we uiteraard niets meer aan de UPC-kabels doen.’

Warmte6_006

Rekening houden met bewoners

Daarnaast is het belangrijk dat de buurtbewoners zo ongestoord en veilig mogelijk hun wijk in en uit kunnen. ‘Dat in combinatie met veel en lastig graafwerk zorgt wel eens voor uitdagingen. Zo liggen er bijvoorbeeld een verzorgingshuis en diverse scholen in de buurt. Ouderen zijn vaak slechter ter been en kinderen jong en onbezonnen, zaken waarmee we in onze plannen goed rekening moeten houden’, vertelt Tetteroo. ‘We leggen omleidingsroutes aan voor fietspaden en informeren bewoners, bedrijven en scholen over werkzaamheden. Bijvoorbeeld wanneer die geluidsoverlast kunnen opleveren.’

Bezoek in de keet

‘Wekelijks maken we rondes met de uitvoerder om te zien of alles werkt, omleidingen bijvoorbeeld. Waar nodig passen we dingen aan. Acute klachten die binnenkomen via 0800-8002 pakken we natuurlijk meteen op.’ Bovendien is er 1 keer in de 2 weken een inloopspreekuur. Tetteroo: ‘Dan liggen de tekeningen op tafel. Bewoners kunnen bij ons binnenlopen met al hun vragen. Veel mensen willen weten wanneer we welke werkzaamheden precies uitvoeren, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.’

Warmtetransport3~~element490